THÉ LAU -
18-01-2002 - NAALDWIJK
DE GELUIDEN VAN DE
NACHT
DERECENSENT.NL Ricco van Nierop, 21 januari 2002 'Langzaam gaan de
lampen aan Met de lampen aan ziet een grote, maar half gevulde zaal een gitaar op een barkruk zitten. Daarnaast een glas rode wijn op een bijzettafeltje. Verder op het podium een elektrische gitaar wachtend in z'n standaard, met naast zich een 'n dobro of hoe heet zo'n peervormig snaarinstrument ook al weer. Een vleugel staat nog werkloos haar snaren te strekken. 'Het doek zal dadelijk
open gaan Drie zwart geklede heren komen op. De vleugel wordt bezeten door Jan-Peter Bast (City To City). Op de plek naast de elektrische gitaar en de misschien is het wel een mandoline neemt Alan McLachlan (voorheen Sjako!) plaats. Naast de rode wijn neemt Thé Lau de gitaar op schoot. Volgens het kaartje is de aanvangstijd kwart over acht, maar de heren leven in een andere tijd. Met de lampen nog op een laag pitje vullen de heren de zaal met geluiden van de nacht. 'Het lijkt alsof iets
wederkeert (Uit: 'Wees Welkom'). NIET
TE HARD! Thé Lau is naast The Scene al enkele jaren bezig met kleinschalige theateroptredens. Begonnen met toetsenist Willem Ennes onder de titels 'Lau Late Night' en 'Thé Lau Zingt Thé Lau' en de laatste jaren met Scene-toetsenist Dante Oei. Vorig seizoen begonnen Lau & Oei (o wat is het verleidelijk om met deze namen aan de haal te gaan, er grappen mee uit te halen, de avonturen van Lau & Oei in sprookjesland te beschrijven, maar nee ik doe het niet) aan een tournee met de titel 'De Sterren Van De Hemel'. Voor de prolongatie van de tour koos Lau echter nieuwe begeleiders. De kleine bezetting (in vergelijking met de band) werkt, vooral bij de ballads. Dan hoor je beter waarom de Belgen Lau vorig jaar uitriepen tot beste tekstdichter van de Lage Landen. Bij wat snellere en vooral hardere nummers, waaronder 'Blauw' heeft deze bezetting geen meerwaarde. Het nummer wordt niet akoestisch of unplugged gespeeld. Ze creëren een hard bandgeluid dat in een theater niet overkomt. Vanuit het pluche is het toch wat moeilijk feesten. Een goede reden om als het mogelijk is, maar weer eens naar The Scene te gaan. Ook het hier gemiste funk-gevoel kan dan weer hervonden worden. Gelukkig heeft Lau echter genoeg rustigere nummers in huis. Nummers als 'Beschaving', 'Rivier', 'Slapen, Dromen, Zweten' en 'Kleine Stille Strijd' krijgen een degelijke kleine uitvoering. De nadruk ligt zo op de sfeer die veel met de teksten te maken heeft. Een bekende song als 'Iedereen Is Van De Wereld' spelen de heren in een lang uitgerekte versie, waardoor iets overbekends toch weer nieuw kan klinken. RELIGIEUZE PRIMEUR 'Jongen, jongen, wat
heb je lang gewacht Een mooi religieus moment werd verzorgd door de plaatselijke katholieke kerk. Bij het intro van een rustig nummer kapte Thé Lau z'n gitaar af om te luisteren naar de geluiden van de torenklok. "Dit heb ik nog nooit meegemaakt", meldde hij verrast. Of hij doelde op de dunne wanden van het theater of het meespelen van God in zijn band blijft aan de toehoorder. WILLEM EKKEL 'Hier is het eind, het
eind van het feest (Uit: 'Feest'). Thé Lau bracht in 2000 een verhalenbundel uit met de titel die ook aan deze tournee is gegeven. Dat is vast de reden dat hij een verhaal eruit voorleest. Het verhaal brengt de luisteraars die al ergens in de nacht van Lau verdwaald waren weer op het rechte pad en wel naar de kroeg. Het is een kroeg zoals Carmiggelt die beliep, met een toog, een dronkeman, een kapitein zonder schip en Lau als observator die zich ondanks goede voornemens toch met de kroegbewoners bemoeit waardoor er gelukkig wat humor om de hoek komt kijken. Uit het verhaal de volgende zinnen, die zonder veel verlies aan inhoud en zeggingskracht naar het optreden van hedenavond kunnen worden overgebracht: "De tonen van vanavond zijn morgen verloren. Dat is de essentie van schoonheid." « Dit artikel komt van www.derecensent.nl. [Media] |