HITKRANT Cors v/d Berg, 6 juni 1992
Onze verslaggever Cors vertrok naar
de studio van onze fotograaf William met de opdracht:
stel elk lid van The Scene drie vragen, waaruit duidelijk
wordt wat hun rol is in het (vlot draaiende!) geheel.
Ziehier het resultaat...
EMILIE
BLOM VAN ASSENDELFT (BAS)
Wat is jouw rol als vrouw in de band?
"Ik denk dat als er geen vrouw in de band zou
zitten, het er heel anders aan toe zou gaan. Vrouwen zijn
een beetje anders dan mannen, en ik heb een beetje een
neutraliserende werking, denk ik, in conflictsituaties
bijvoorbeeld. (Thé: "Emilie laat de juiste sussende
geluiden horen, zo van: houden jullie nou eens allemaal
je bek, stelletje klootzakken.") Die mannen worden
soms echt kleine jongetjes als iets hen tegenstaat. Dan
komt moeder-overste inderdaad, die roept: en nou is het g.v.d.
afgelopen met die flauwekul. Hoewel de jongens sowieso
niet van die standaardmacho's zijn."
Wat
was je eerste indruk toen je met The Scene begon?
"Toen had ik zelf ook al tien jaar in verschillende
bands aangemodderd, en Thé was de eerste die vanaf het
moment dat ik erbij kwam, heel vastberaden was het te
gaan maken. Ik ben erg sceptisch altijd, dus ik dacht: ja
ja, dat zullen we wel eens zien. Want Thé zei de eerste
vijf jaar, toen we nog niet beroemd waren, ook al: we
worden gewoon beroemd. Dat moet! Aan de ene kant vond ik
het bijna opgeblazen om er zo over te moeten denken, maar
als ik er nu op terugkijk, denk ik: 't is toch de juiste
houding geweest. Maar eerst kon ik er niet zo goed tegen."
Is
dit nu wat je altijd gewild hebt?
"Nu schaam ik me er een beetje voor, maar toen ik
klein was, was ik een verschrikkelijk grote fan van
Gilbert O'Sullivan. Toen ik zes, zeven, acht jaar oud
was, moesten m'n ouders dat ook altijd voor me opzetten.
Tot het ziekelijke toe. Dan zag ik altijd voor me dat ik
bij hem op het podium zou staan en helemaal de show zou
stelen. Dat had ik toen ik een jaar of elf was met David
Bowie. Dus ik had wel altijd die fantasieën. Maar ik
dacht wel: dat zal ik wel nooit bereiken. In de puberteit
had ik een enorme bewijsdrift. Sloot ik me dagelijks op
in m'n kamer om alle platen mee te kunnen spelen om
mensen te kunnen imponeren. Dat had ik wel degelijk in
die tijd."
THÉ
LAU (ZANG/GITAAR)
Wat is de meest vanzelfsprekende vraag die je
toch nooit is gesteld?
"Het verbaast me ontzettend waarom nog nooit iemand
mij gevraagd heeft wat me in godsnaam heeft bewogen om
zanger van een band te worden. Want ik heb daarvoor alles
tegen. Een zanger is in mijn ogen een mooie jongen, type
lefgozer. Als ik iets niet ben, dan is het dat."
Waarom
werd je dan zanger?
"Omdat ik nooit een goede vervanger heb kunnen
vinden. Dat is echt de enige reden. Ik heb ook altijd een
vreselijke hekel aan m'n eigen stem gehad. Ja, echt uit
pure noodzaak."
Alle
titels van de nummers op het album 'Open' bestaan uit
één woord. Waarom is dat?
"De titels maak je vaak pas als de nummers af zijn,
en er waren er twee bij die uit meer dan één woord
bestonden. Waarvan één ook nog 'Onder De Maan' luidde,
waarbij ik plotseling een flits kreeg van wat een
recensent zou schrijven als hij de plaat ging recenseren:
'The Scene opent onder de maat'. Dat was dus een mooie
aanleiding om die simpelweg 'Maan' te noemen. Toen was er
nog maar eentje over en daar hebben we toen ook maar één
woord van gemaakt."
OTTO
COOYMANS (TOETSEN)
Hoe zou jij The Scene omschrijven?
"Als een stelletje onmogelijke ideeën die samen
toch wel iets leuks presteren."
En
hoe omschrijf je Otto Cooymans?
(Emilie: "Het meest onmogelijke individu.")
"Ik keek toevallig net in de spiegel. Dan zou ik
Otto Cooymans willen omschrijven als toch wel een geëngageerd
type, een ernstig muzikantje."
Wat
voor persoonlijkheid moet een toetsenist hebben?
"Nou, ik hoef niet zo op de voorgrond te staan. En
ik speel toetsen omdat dat zo is gegroeid. Ik heb
pianoled gehad van m'n zevende tot m'n elfde. Toen kreeg
ik een gitaar in m'n handen gedrukt, maar omdat ik links
ben, ben ik eerst begonnen om die te stemmen. Daarna heb
ik nog geprobeerd, uit gemakzucht, om dan maar gewoon
rechtshandig gitaar te gaan spelen, maar dan kreeg ik van
die paarse vingers als ik die dingen indrukte. En zwart
en wit trok me wel, is ook wel nodig voor iemand als ik.
Een beetje duidelijkheid."
EUS
VAN SOMEREN (GITAAR)
Drie jaar geleden kwam je bij The Scene.
Daarvoor heb je ongetwijfeld in allerlei bandjes gespeeld.
Wat is het verschil?
"Nu heb je meer de kans om explosiever te spelen.
Vroeger speelde je echt noten, terwijl je er tegenwoordig
niet zo meer over hoeft na te denken. Nu slinger je de
liedjes er zomaar uit."
Hoe
is het begonnen?
"Op school ben ik natuurlijk al begonnen, zoals de
meeste mensen. Op de één of andere manier wilde het
toeval dat we heel vaak bij de toen redelijk bekende
groep Carlsberg in het voorprogramma terechtkwamen. De
eerste keer dat dat gebeurde was in Heemstede. Dat
gebeurde allemaal vrij plotseling. Dus wij hadden geen
installatie en toen mocht ik op dat ding van hun gitarist
Jaap Castricum spelen. Toen was ik levenslang verkocht.
Was ik een jaar of vijftien, zestien en toen hoorde ik
opeens hoe dat eigenlijk moest met een gitaar en een
versterker. Als je niks deed, kwam er al geluid uit."
Hoe
ben je bij The Scene terechtgekomen?
"Emilie kende me al en zo kreeg ik op een dag een
bandje met veertien nummers erop met een briefje erbij -
'dit nummer staat in B, dit nummer staat in A' etc. -
door de bus. Of ik die maar even wilde leren spelen.
Daarvoor kreeg ik een week de tijd. Dus sinds ik dat
bandje had gekregen, ben ik het huis niet meer uit
geweest. Daarna één keer gerepeteerd en dat was het.
Dat is nu drie jaar geleden."
JEROEN
BOOY (DRUMS)
Wat is het grootste verschil tussen het
Roberto Jacketti & The Scooters-publiek en het The
Scene-publiek?
"Het wordt ouder, hè. Ja, dat is wel het
belangrijkste. En het verschil tussen Jeroen als Scooter
en Jeroen nu? Die wordt ook ouder. En misschien wat
wijzer."
Wat
is het verschil tussen The Scene en de Scooters als
groep?
"Da's moeilijk. Dit is leukere muziek om te maken.
Ik bedoel, dit heeft wat meer diepgang. Het is iets wat
ik vroeger altijd al graag wilde, maar wat er niet echt
inzat. Kijk, indertijd zaten wij gewoon met het probleem
dat wij heel graag een echte band wilden worden. Toen
waren we een jaar of vijftien tot en met achttien, maar
dat ging niet echt. We zaten vast aan ons imago, daar
kwamen we niet vanaf. Met The Scene hebben we dat
probleem natuurlijk niet."
Wat
gebeurde er na de Scooters?
"Een half jaar nadat de Scooters waren gestopt stond
Thé opeens op m'n verjaardag bij mij op de stoep. Of ik
auditie wilde doen. Hetzelfde verhaal als met Eus. Ik
kreeg ook een week. Daartussen heb ik een half jaar wat
anders gedaan en in dat half jaar zat ik zo'n beetje
tegen het plafond, waardoor ik erachter kwam dat ik niets
anders wilde dan muziek maken. Dat ging me op een gegeven
moment zo tegenstaan, dat ik opeens in drie bands
tegelijk speelde. Dat ging dus helemaal fout, want met
die bands moet je weer van voren af aan beginnen. Dat was
bij The Scene niet zo. Die veldslag hadden ze namelijk al
gevoerd." «
[Media]
|