HITKRANT Cors v/d Berg, 24 november 1990
Het is heel lang zo geweest dat
vrouwen een min of meer ondergeschikte rol speelden in de
popmuziek. Meestal slechts goed voor (of liever: achter)
de microfoon, en heel af en toe de piano. Het bespelen
van overige instrumenten bleef een mannenzaak. Die tijd
lijkt inmiddels voorbij. Een gesprek over de rol van de
vrouw in de popmuziek met Emilie Blom van Assendelft,
bassiste van The Scene.
Hoe
was je als kind?
"Vroeger was ik nogal jongensachtig. Zo rond m'n
achtste wilde ik zelfs liever een jongetje zijn dan een
meisje, maar dat is snel verdwenen. Ik deed altijd met de
jongens mee: voetballen, boompje klimmen, dat soort
dingen."
Hoe
ben je aan je instrument gekomen?
"Al vanaf m'n vijfde speelde ik piano, maar toen ik
wat ouder werd en de punktijd brak aan, wilde ik dolgraag
in een band. Ik heb toen samen met een vriendinnetje een
band opgericht. We vonden al heel snel een drumster en
een bassiste. Maar bij de eerste repetitie kwam de
bassiste niet opdagen. Toen heb ik gezegd: weet je wat,
dan ga ik wel bassen, want ik kan toch nog niks. Nadat ik
m'n vader had omgekocht door hem te beloven dat ik dat
jaar écht over zou gaan als hij een bas voor me kocht,
heb ik me vervolgens drie weken praktisch in m'n kamer
opgesloten met m'n bas en al m'n platen. Ik ben al die
baspartijen op die platen na gaan spelen en na die drie
weken kon ik het."
Hoe
ben je bij The Scene terecht gekomen?
"Dat is eigenlijk de schuld van Jan Rot. Nadat ik
eerst in Amsterdam een paar jaar had aangerommeld en het
daar op een gegeven moment wel voor gezien hield, ben ik
naar Schotland vertrokken. Daar heb ik een jaar gewoond.
Tot dus Jan Rot belde. Of ik auditie wilde doen voor z'n
band. Toen ben ik maar weer teruggegaan. Helaas, de
auditie liep op niets uit. Het resultaat was wel dat ik
zo kwaad ben geworden dat ik overal briefjes op ben gaan
hangen met 'Bassiste biedt zich aan'. Op één van die
briefjes reageerde Thé (Lau). Auditie gedaan, aangenomen
en sindsdien speel ik in The Scene. Alweer vier en een
half jaar."
Heb
je het gevoel dat je als meisje in de popwereld anders
wordt bekeken dan als jongen?
"Nee, ik denk het niet. Ik heb er in ieder geval
geen moeite mee. Er worden natuurlijk wel extra veel
grapjes over mij gemaakt, maar daar kan ik wel tegen. Ik
pak ze net zo hard terug. Wat soms wel anders is is het
publiek. Dat reageert soms wel anders op mij dan op de
jongens. Dan proberen ze bijvoorbeeld onder m'n rok te
kijken of zo, dan ga ik er juist boven staan. Letterlijk.
Verder m'n chagrijnige humeur voordat ik ongesteld moet
worden, haha. Nee, ik denk dat het wel meevalt. Ik laat
me niet in een uitzonderingspositie manoeuvreren."
Heb
je ooit gedacht: het lukt me nooit, want ik ben een
meisje?
"Nee, dat heb ik nooit zo overwogen. Dat kwam
natuurlijk ook omdat ik in de punktijd ben begonnen en in
de punktijd kon alles. Wel was het in het begin meer een
droom. Dan zag ik mezelf op een podium staan. Maar dat ik
vijftien jaar later dat nu gewoon doe, dat ik zo
langzamerhand broodmuzikant zou worden, dat had ik nooit
kunnen dromen."
Hoe
reageerde je omgeving op de keuze van je instrument?
"M'n ouders dachten van: ja, dat zal wel weer zo'n
gril van haar zijn. En m'n vriendjes en vriendinnetjes
die vonden het allemaal prachtig." «
[Media]
|