HITKRANT Irene Linders, 13 april 1991
Voor het eerst sinds tien jaar
speelt er weer eens een Nederlandse band op Torhout/Werchter.
Die grote eer valt te beurt aan The Scene, de Amsterdamse
groep die onlangs een Edison won voor z'n elpee 'Blauw'.
Ook al wordt de groep rond zanger/gitarist Thé Lau in
eigen land lang niet altijd op de juiste waarde geschat,
in België zijn ze inmiddels héél populair en bij een
concert spelen er zich regelmatig Clouseau-achtige
taferelen af! Wij spraken met zanger Thé...
Het duurt
soms even voordat het muntje valt... The Scene maakt al
heel lang prima muziek maar op de één of andere manier
zijn ze tot nu toe in Nederland nooit echt op grote
schaal doorgebroken. In België daarentegen trekken ze al
een tijdje volle zalen en staat hun meest recente album
'Blauw' op het punt goud te worden. Hoe komt het toch dat
The Scene het in België zo goed doet, vroegen wij na
afloop van een spetterend optreden in de Brusselse
rocktempel 'Ancienne Belgique', aan zanger Thé.
"Misschien
vinden ze ons accent grappig", zegt hij nog bezweet
van het optreden in de kleedkamer. "De mensen hier
hebben een ander gevoel voor dingen en dat komt tamelijk
overeen met ons gevoel. In Nederland worden we door een
aantal mensen voor een naïeve band versleten en dat
vinden ze hier juist mooi. Maar we hebben ons hier wel
twee jaar lang kunnen ontwikkelen. In Nederland is het
nog steeds een gevecht. Nu met die Edison begint het
eindelijk te komen, we verkopen wel eens een zaal uit.
Maar het is heel gek als je de ene dag in een sporthal in
België staat met 1500 uitzinnige fans en de volgende dag
in een zaaltje in Lochem waar iedereen met z'n armen over
elkaar staat."
Voor
het eerst in tien jaar staat er weer eens een Nederlandse
band op Torhout/Werchter en dat zijn jullie. Kwam het als
een volslagen verrassing?
"Dat kun je wel zeggen, ja. Ik wilde van de
organisator dan ook persoonlijk horen waarom we hier in
vredesnaam stonden. Nou, omdat jullie goed genoeg zijn,
was zijn antwoord. Hij kon niet meer om ons heen. Wij
vinden dat natuurlijk ontzettend leuk en een echte eer.
Wij hebben in de band mensen die posters verzamelen van
optredens. Onze toetsenist Otto Cooymans heeft ze bijna
allemaal en ook drummer Jeroen Booy (ex-Roberto Jacketti
& The Scooters) neemt ze vaak mee. Ik denk dat ze dat
doen omdat ze dan, als ze nog een keer gaan verhuizen,
meteen behang hebben, hahaha. Ik neem ze nooit mee, maar
déze poster ga ik mooi wel bij de organisatie opvragen
want er komen een paar namen, niet te geloven. Ik mag ze
niet eens allemaal noemen, maar ik kan wel alvast
verklappen dat Sting en Bonnie Raitt in ieder geval komen.
Dat wordt dus een hele fraaie poster. Het is er niet
eentje voor de WC. Deze krijgt een ereplaatsje boven de
taperecorder in de werkruimte."
Hoe
is het om een vrouw in de band te hebben? Van alle
Sceneleden werk je al het langste met de bassiste, Emilie
Blom van Assendelft.
"Al vier en een half jaar, ja. Ik kwam haar naam
tegen op het prikbord in de oefenruimte. Wij waren net
een bassist kwijt en zij had een briefje opgehangen met
de tekst: bassiste zoekt band. Ik heb haar toen meteen
opgebeld en ik moet je zeggen dat ik heel erg blij met
haar ben. Een vrouw in de band maakt zóveel uit. Het is
een hele andere sfeer. Onderweg heb je anders alleen maar
van die macho-talk. Met een vrouw erbij is dat
niet zo. Muzikaal gezien werkt het ook verhelderend. Als
we nummers schrijven zit zij te porren op punten waar een
man nooit commentaar op zal geven. Emilie neemt een hele
speciale plaats in binnen de band. Vaak is ze een soort
katalysator."
Vertel
eens over je relatie met Rick de Leeuw, de zanger van Tröckener
Kecks. Jullie produceren elkaars platen?
"Sommige mensen hebben twintig vrienden, sommige
mensen hebben dertig vrienden, maar ik heb twee vrienden
en Rick is er daar één van. Wij hebben al ongeveer tien
jaar een hele bijzondere verhouding. Heel uniek, het is
een kwestie van wederzijds vertrouwen."
Is
er ook sprake van concurrentie tussen jullie?
"Absoluut, maar het is alleen maar een gezonde
rivaliteit. We gaan regelmatig naar elkaars optredens
kijken en zitten wel eens te zieken van: nou, het was
niet best vanavond! Maar we hebben toch wel wat bereikt
met z'n tweeën! Uit al die avonden filosoferen en zuipen
is eindelijk iets gekomen dat hout snijdt. Dat is tien
jaar een vraag geweest, maar nu is het een weet. Wij
krijgen een Edison en staan op Torhout/Werchter, zij
krijgen een Zilveren Harp en spelen op Pinkpop."
Wat
is nu je grote ambitie?
"Torhout/Werchter was een concrete ambitie, maar dat
hebben we nu bereikt. Een gouden plaat in België was er
ook één, en die wens wordt hoogstwaarschijnlijk
volgende maand vervuld. Erkenning in Nederland is nu ons
volgende doel. Kijk, er is maar één ding dat telt: je
loopt het podium op en dan moeten er een heleboel mensen
zijn die allemaal keihard klappen. Dat stimuleert ons om
nóg meer de beuk erin te gooien, en dan gaan ze vanzelf
nóg harder klappen. Dát is het mooiste wat er is. Wat
we nu willen bereiken is dat de Nederlanders iets hebben
van: er gebeurt vanavond iets in ons dorp dat we niet
mogen missen."
The
Scene begon ooit als Engelstalige band. Ben je niet bang
dat je, door nu in het Nederlands te zingen,
internationaal gezien heel beperkt bent? Om die reden
gaat Clouseau immers ook in het Engels opnemen.
"Toen we nog Engelstalige platen maakten schreef ik
er ook altijd al Nederlandstalige teksten bij. Op een
gegeven moment overtroffen die de Engelse zó, dat we in
het Nederlands verder zijn gegaan. Ik heb daar in ieder
geval nooit spijt van gehad. Alle Nederlandse bands
zouden dat een keer moeten proberen. Je kunt nu wel
zeggen dat je daardoor beperkt bent in je afzetgebied,
maar er komt een keer een band of artiest die met een
Nederlandse tekst in Amerika scoort. Laten we hopen dat
The Scene de eerste is. Dat is een mooi doel om naartoe
te werken." «
[Media]
|