THE SCENE: MIDDENMOOT IN NEDERLAND, STERREN IN BELGIË
HITKRANT Cors v/d Berg, 20 oktober 1990 Een groot verschil tussen Nederland en België is dat popgroepen uit België altijd eerst succes krijgen in eigen land, terwijl Nederlandse bands soms wel in het buitenland succes hebben, maar in eigen land nog voor erkenning moeten knokken. Vaya Con Dios, Clouseau, Soulsister waren eerst in België populair, toen pas in het buitenland. The Scene uit Amsterdam schijnt in België populairder te zijn dan in Nederland. "We worden in België heel anders behandeld." Hoewel The Scene het laatste jaar pas echt bij een grote laag van de bevolking bekend begint te worden, bestaat de band al sinds 1979! Oprichter, zanger, songschrijver en belangrijkste spil is Thé Lau, een rasechte Amsterdammer die in Nederland bekendheid verwierf als gitarist bij Neerlands Hoop, het legendarische cabaretduo van Freek de Jonge en Bram Vermeulen. In 1980 brengt The Scene een eerste LP uit, kortweg 'The Scene' getiteld. De pers is enthousiast, maar verkopen doet-ie niet. Er staan voornamelijk Engelstalige songs op en twee Nederlandstalige. Na talrijke wisselingen in de bezetting komt pas na vijf jaar een opvolger uit, 'This Is Real' ('85). In de jaren die daarop volgen komen er een aantal singles uit die zeer veel op de radio te horen zijn. De groep heeft nu definitief voor Nederlandstalig gekozen, hetgeen ze geen windeieren blijkt te leggen. Het is 1989 als de derde Scene-LP 'Rij Rij Rij' het levenslicht ziet. De Madonna-cover 'Borderline' doet het weer heel erg goed in de ether. In de loop van 1989 begint ook de bezetting waarmee de groep momenteel de podia in Nederland en België veelvuldig onveilig maakt gestalte aan te nemen: Thé Lau (zang, gitaar), Otto Cooymans (toetsen), Emilie Blom van Assendelft (bas), Jeroen Booy (drums, vroeger van Roberto Jacketti & The Scooters), en Eus van Someren (gitaar). Twee singles van de spiksplinternieuwe CD 'Blauw' doen het al heel goed: 'Blauw' en 'Rigoreus'. Wij spraken met Thé en Emilie. Thé,
hoe hou je het in godsnaam zo lang vol? Emilie: "Thé is halsstarrig, hoor!" En
jij, Emilie? Dus
regelmatig fikse ruzies? Zoals
bij een voetbalelftal? Waar
staat The Scene binnen de popscene? Met
name De Dijk heeft zich in de laatste twee jaar opgewerkt
tot een topgroep. Hoe zit dat met The Scene? Emilie: "In België zijn we echt sterren. Dat is heel raar, hier worden we heel anders behandeld. Onlangs speelden we bijvoorbeeld in Gent voor 8000 man en dan laat je na afloop een juichend plein achter. Dat is toch wel te gek." Inmiddels
werd 'Blauw' grijsgedraaid op de radio en staat de
opvolger 'Rigoreus' op de drempel van de hitparade.
'Blauw' is ook de titelsong van de nieuwe CD. Kun je iets
over de ontstaansgeschiedenis van 'Blauw' vertellen? Waar
is de ellende van jouw muziekverslaving mee begonnen? En
hoe begon het voor jou, Emilie? Thé: "Een bassende bijstandsmoeder." Emilie: "Toen nog niet, nu wel." Nog
een klein stapje verder terug. Op de lagere school heb je
de zogenaamde afscheidsavond, compleet met toneelstukjes.
Welke rol had jij toen? Thé: "Dat hadden wij niet op school, maar wel iets soortgelijks. Ik speelde een rol in 'Winnie the Pooh', berenhol. Samen met nog een jongen was ik berenhol. Ik lag het hele stuk op knieën en ellebogen, met zo'n Perzisch tapijtje over ons heen. Ik herinner me wel dat ik behoorlijk jaloers was op de jongen die daar een beetje stond te blitsen in de spots, terwijl ik de hele avond in de bloedhitte onder dat tapijtje moest zitten. Toen dacht ik: dit is niet mijn rol. Ik heb ook nog een keer opgetreden met m'n ukelele. Ik zong een liedje van mijn broer: 'Billy Lucky uit Kentucky'. Een fantastisch lied. In m'n cowboypak." Tot
slot: wat is je grootste angst? [Media] |