VERONICA-GIDS Joris van den Berg, 17 november
1990
"Ik denk dat we dit jaar een
aantal prijzen krijgen. Dat voelt gewoon zo, als je hoort
wat de mensen over ons zeggen..." Thé Lau is al
tien jaar zanger van The Scene. Deze Amsterdamse band
lijkt met de CD 'Blauw' en de single 'Rigoreus' de grote
doorbraak te maken.
"We
hebben nog nooit een echte hit gehad, het succes van
'Rigoreus' betekent een heleboel voor ons. De single
verkoopt net zoveel als alle voorgaande plaatjes samen.
Een verklaring voor het succes? Ik denk dat we beter
geworden zijn, ik denk ook dat er bij het publiek iets
verschoven is, waardoor veel meer mensen openstaan voor
wat we toch al een aantal jaren doen", aldus Thé
Lau. Hij is het gezicht van The Scene, een kwintet (vier
heren en een dame) dat garant staat voor rauwe,
Nederlandstalige rock, met teksten over nachtelijke
gedachten. Thé is inmiddels een ouwe rot in de
Nederlandse muziekscene. Hij speelde eerder in Music
Garden, Bram en Freek's 'Neerlands Hoop' en Tortilla. Aan
het begin van de jaren '80, midden in de punkrage,
startte hij The Scene. "We begonnen Engelstalig.
Later zijn we Nederlands gaan zingen, omdat onze
Nederlandse songs beter werden dan de Engelse. Op dit
moment zijn we niet internationaal gericht. We hebben
eerst hier nog een hoop werk te doen. Een naam opbouwen,
en kijken of we volle zalen kunnen trekken, dat soort
dingen. We zijn wel op de goede weg, maar we zijn nog
niet waar we willen zijn. Het doel staat ons duidelijk
voor ogen: zo hoog mogelijk komen." In haar
beginjaren stond The Scene heel nadrukkelijk in de
schaduw van Doe Maar. Thé zag deze succesformatie echter
niet als een concurrent: "De Doe Maar-rage had niet
zoveel effect op ons. We waren toen nog Engels- én
Nederlandstalig. Iedereen vond dat een beetje vreemd, en
dat wás het ook. Maar met Doe Maar kon je niet
concurreren, daar was geen beginnen aan. Die groep hing
op allerlei factoren die totaal niet te berekenen zijn.
Volgens mij zijn de jongens er zelf enorm van
geschrokken, want het wás heel erg."
GEEN
ROCKGROEPEN
"Doe Maar was een echte rockgroep. Toontje Lager, de
Frank Boeijen Groep en Het Goede Doel vind ik, met alles
respect, geen rockgroepen. Die zie je dan ook allemaal in
een theater belanden. The Scene zal nooit in een theater
spelen, dat weet ik zeker. Alleen het feit al dat de
mensen er zitten, dat is niet goed. En dat je er niet mag
roken ook. Ik kan me niet voorstellen dat we ooit ergens
optreden waar een rookverbod heerst. Thé is
verantwoordelijk voor de teksten van The Scene. Zijn
songs bestaan meestal uit iemands gedachten, en ze spelen
zich vaak af in de nacht. "Het soort dingen dat in
onze teksten voorkomt is het soort dingen dat bij
iedereen leeft. En mijn bedoeling met een tekst is dat
het niet noodzakelijk een uitleg van iets hoeft te zijn,
maar dat hij de diepliggende gedachten een beetje kan
prikkelen. Of een beetje enórm kan prikkelen. De teksten
schrijf ik 's ochtends, bij de koffie. Da's écht werken,
hoor. Koptelefoon op, horen wat voor muziek we hebben
gemaakt en dan zing ik een beetje dit, een beetje dat. Ik
schrijf nooit, ik heb een meersporenmachine met twee of
drie zangsporen. Ik neem alles op. Het valt de meeste
mensen pas na een paar nummers op dat we Nederlandstalig
zijn. Doordat het componeren op associatie gebeurt is het
heel ritmisch. De woorden zijn er niet ingeperst."
BLAUW
"We treden heel vaak in België op. Daar hebben we
meer succes dan hier. Met de tekst van het titelnummer
'Blauw' is daar iets heel grappigs. Dat het nummer gaat
over het feit dat de vrouw nooit krijgt waar ze recht op
heeft, vindt men in België heel bijzonder. Als we dat
nummer spelen dan zie je de vrouwen, vooral degenen die
al zo oud zijn dat ze al minstens acht jaar bij iemand
zijn, of een paar mislukte toestanden achter de rug
hebben, heel welwillend naar me kijken. Alsof ze denken:
goh, dat is nou eindelijk eens een aardige man, die ook
eens aan ons denkt. Sterrendom vind ik fantastisch. Van
alle mensen die in de popmuziek werken, zijn de sterren
het meest spannend bezig. Madonna en Prince, dat vind ik
prachtig. Zij dansen op het slappe koord, heel hoog en
zonder vangnet. Die mensen kunnen zó vreselijk op hun
bek gaan, dat vind ik het mooie en spannende ervan. Het
is jammer dat zoiets in Nederland niet kan. Als Prince
een Nederlander was geweest had hij niets voor elkaar
gekregen..." «
[Media]
|