HITKRANT Peter van Dyck, 2 mei 1992
Bij het beluisteren van 'Open', de
nieuwe CD van The Scene, drong het ineens tot me door.
Waar The Scene voor staat, is in vijf woorden uit te
drukken. Vijf woorden die toevallig met een E beginnen:
Eenvoud, Energie, Emotie, Erotiek en Eerlijkheid. Met
bassiste Emilie Blom van Assendelft en zanger/gitarist Thé
Lau zetten we een boompje op over deze vijf E's.
EENVOUD
Thé: "Eenvoud is een typische Hollandse neiging.
Het is een typisch kenmerk van de Nederlandse
kunststromingen van deze eeuw. Ik heb er echter nooit
hard over nagedacht. Ik denk dat je zoiets instinctief
opzoekt. Als je de kathedraal in Antwerpen neemt en je
vergelijkt dat met het Koninklijk Paleis in Amsterdam,
dat is een verschil van dag en nacht. In de teksten
probeer ik alles zoveel mogelijk kaal te strippen, omdat
dat de meeste kracht opwekt. Ik hanteer een soort
volkstaal. Ik heb geen literaire intenties. Ik zing wat
bij de muziek lijkt te passen. Sommige mensen beginnen
mijn teksten ook al mooi te vinden zonder de muziek
erbij, wat ik nogal vreemd vind."
Heeft
die eenvoud iets met opvoeding te maken?
Thé: "Met cultuur. Nederland is ontstaan uit het
zich afzetten tegen het katholicisme. Toch raar dat het
eeuwen later nog steeds in die volksaard gebakken zit.
Daarom kijken wij ook altijd onze ogen uit wanneer we in
België komen. Als je de gebouwen daar ziet, de
eetcultuur... In Nederland is eten in principe
tijdverspilling. In België moet je tijd uittrekken om te
eten. In Gent speelden we twee jaar geleden op een
studentenfeest. Ze hadden een topchef ingehuurd om voor
ons te koken. We waren met stomheid geslagen maar heel
vereerd. We kregen een vier gangen-maaltijd
voorgeschoteld met pousse-café toe, wat ons het
spelen nadien onmogelijk heeft gemaakt. Wat op tafel
stond, kon namelijk niet genegeerd worden. Dat had anders
een klap in het gezicht van die kok betekend."
ENERGIE
De combinatie eenvoud en energie roept
associaties met de punk op. Zijn jullie daardoor beïnvloed?
Emilie: "Een aantal van ons stammen uit de
punkscene, onder wie ikzelf. Die invloed zit er wel in,
ja. Vooral bij de jongere krachten binnen de band (lacht)."
Thé: "Bij
ons zitten er wel meer 'zwarte' elementen in dan bij de
pure punkmuziek."
Waar
halen jullie je energie, het levenssap, vandaan?
Thé: "Van het podium en het volume. Soms moeten we
noodgedwongen heel zachtjes spelen, maar dan is het
effect meteen weg."
Emilie:
"Hoe groter de zaal, hoe beter wij spelen."
Thé: "Het
wordt uit je getrokken door het publiek. Je komt in een
roes terecht."
EMOTIE
Thé: "Emotie betekent alles. Het bepaalt je
levenspad. Neem emoties als wraakzucht, afkeer, haat..."
Emilie:
"...Liefde!"
Wat
is de sterkste emotie?
Thé: "De sterkste emotie op dit moment beleef ik
persoonlijk op het podium. Die gevoelens zijn van alle
aard, maar toch altijd positief."
Emilie:
"Gisteren speelden we in een jeugdclub en daar is de
sfeer totáál anders dan in een grote zaal."
Thé: "Ja,
we zaten daar onder het stof. Dat heeft ook zijn charmes."
Het
directe contact met het publiek is heel belangrijk?
Thé: "We zijn geen supergetrainde band. We hebben
de aanmoediging van het publiek nodig."
Heeft
The Scene ook echte fans die na het optreden een praatje
willen komen maken?
Emilie: "We hebben een aantal fans die op ieder
optreden zijn, vier keer per week. In bepaalde streken
zie je ook telkens dezelfde gezichten opduiken. Dat is
belangrijk en leuk. Die heel echte vaste fans zitten
bijna constant in onze kleedkamer. Overal komen er mensen
binnenvallen om T-shirts of CD's te laten signeren."
Thé: "We
zijn wél niet het soort band dat backstage orgieën
houdt. Zoals The Rolling Stones meestal geportretteerd
worden, zeg maar."
Vind
je het belangrijk dat die fans naar je toe komen om te
zeggen wat je muziek voor hen betekent?
Thé: "Ik vind het belangrijk dat ze er zijn. Ik heb
het zelf nooit kunnen opbrengen om een echte fan van iets
te zijn. Het is een fenomeen dat me telkens weer
verbaast, maar ik bewonder het wel."
Emilie:
"Ik begrijp het volkomen. Ik aanbad vroeger ook
mensen. Er was één groep, The Ruts, een Britse
punkband, waar ik alles voor deed. Ik bewoog hemel en
aarde om met mijn groep in hun voorprogramma te zitten en
de kleedkamer met hun te delen. Dat was dé dag van mijn
leven, een belevenis. Alle leden van die groep, vooral de
bassist, waren goden voor mij. Ik ben trouwens begonnen
met bas spelen omdat ik hevig verliefd was op de bassist
van Roxy Music. Ik was heel erg door hem geïmponeerd.
Dat is toch mooi? Dat herken ik in mensen die naar ons
toe komen."
Thé: "Ik
ken iemand die David Bowie, overal waar die in Europa
optreedt, nareist. Avond aan avond. Hij is nu roadie van
The Jack Of Hearts. Op een gegeven moment stuitte hij op
Bowie en hij rolde meteen zijn hemdsmouw op om een
handtekening te laten zetten. Toen is hij als een gek
naar een tattoo-shop gehold, opdat het nooit meer uit te
wissen zou zijn."
Emilie:
"Hij heeft er toch veel mee bereikt, want hij is ook
roadie geweest van Tin Machine tijdens hun vorige tournee."
Kan
je makkelijk je emoties uiten?
Thé: "Nee. In principe ook alweer alleen op het
podium. Een heel enkele keer - maar dat komt helaas
steeds minder voor - in een driftbui."
Emilie:
"Bij mij wordt het ook steeds minder. Vroeger was ik
vrij emotioneel. Dat heeft te maken met wat je op dat
vlak al hebt meegemaakt in het verleden. Dan denk je: het
is beter dat ik voortaan mijn mond hou. Je wordt
voorzichtiger, je wil de harde confrontatie voorkomen."
EROTIEK
Goede rock 'n' roll heeft altijd
iets erotisch, niet?
Thé: "Ja, maar meestal wel op de leren broeken- en
jasjes-manier en daar ben ik me vreselijk tegen gaan
afzetten. De mensen die dat soort macho-erotiek hoog in
het vaandel dragen, daar kan ik om de één of andere
reden totaal niet mee overweg. Wél met hun vrouwen (lacht).
Die domme machohouding is me echt gaan tegenstaan. We
botsen nogal makkelijk met dat type bands als we
toevallig op dezelfde affiche staan. Ik heb dan ook
altijd een bloedhekel aan Mick Jagger gehad. Keith
Richards viel me beter mee, hoewel die misschien nog
erger is als het erop aan komt. Nochtans lees je
tegenwoordig dat hij in feite een lief ventje is. Het is
een imago, hè. Er zit natuurlijk een vrouw in onze band,
wat dat betreft zitten we goed."
Emilie:
"In groepen was het steeds de bassist die me het
meeste aansprak. Je ziet vaak dat bassisten de rustige
elementen binnen de band zijn."
Voelde
je je dan tot het instrument bas aangetrokken, omdat je
zelf een rustige natuur hebt?
Emilie: "Nee, helemaal niet."
Thé: "Ze
houdt van rustige mannen, dat wel. Ze wil geen herrie in
de tent."
Emilie:
"Ik heb geen rustige natuur, maar ik ben anderzijds
ook niet exhibitionistisch."
Thé: "Tederheid
en toewijding, dáár houdt Emilie van."
Erotiek
en liefde...
Thé: "...Die hebben weinig met elkaar te maken. Dat
zijn twee verschillende dingen, dat begin ik steeds meer
te denken. Ze kunnen wel bij één persoon samenvallen,
maar dat hoeft niet."
Je
zingt: 'drink op de liefde die alles verbindt'. Wat houdt
die liefde in?
Thé: "Dat is zeker niet de erotische liefde. In dat
geval kan het zelfs de liefde van een vriend zijn."
Bedoel
je: zonder liefde ben ik niets?
Thé: "Ja. Dat is zo. Zonder liefde hol je echt uit
vanbinnen. Dat heb ik zelf ondervonden. En dan heb ik het
niet per se over de relatie met een vrouw. Ik heb
periodes in mijn leven gekend waarin ik recht gehouden
werd door vrienden."
EERLIJKHEID
Thé: "We proberen zoveel mogelijk als een eerlijke
band over te komen door de façade te breken. Hoe meer je
dat doet, hoe beter het contact met de achterban is. Dat
merk je ook. Als wij samen met zo'n machoband
geprogrammeerd zijn, dan mogen die technisch veel sterker
staan dan ons, we blazen die probleemloos weg omdat wij
écht zijn. Het publiek voelt ons aan. Wij gooien bij
manier van spreken iets de zaal in en vanaf dat moment is
het van iedereen."
Eerlijkheid,
iedereen heeft er de mond van vol, maar weinigen kunnen
ook echt eerlijk zijn, zeker in de muziek.
Thé: "Mij gaat het niet altijd zo makkelijk af om
eerlijk te zijn, Emilie wél. Je kan haar nooit op een
manipulatie of een leugen betrappen. Ik heb haar nog
nooit horen liegen. Dat kan ik niet van mezelf zeggen. Ik
manipuleer wel eens."
Hebben
jullie ooit te maken gehad met oneerlijke praktijken?
Thé: "Zakendoen is bij uitstek manipuleren en
gegevens achterhouden en daar zitten wij wel middenin.
Het is duidelijk dat er geen miljoenen bij ons omgaan,
maar wel genoeg geld om aandacht van verschillende mensen
te krijgen. Onze vriendenkring is sterk uitgebreid (lacht)."
Emilie:
"Mijn vriendenkring is net geslonken."
Thé: "Nee,
ík ben nog nooit zo populair geweest (lacht). Dat moet
je een beetje in de gaten houden. Daar zijn we redelijk
tegen ingedekt. 't Kan wel heel vervelende situaties
opleveren. Alles wat gebeurt rond The Scene, gebeurt
onder onze vlag en verantwoordelijkheid. Dat is een fout
die we een tijdje gemaakt hebben. Als je manager bent,
dan ben je snel geneigd om jezelf als baas van de
organisatie te zien. Als die manager dan bijvoorbeeld een
festivaloptreden afzegt, dan hebben wíj het gedaan. Als
één van onze roadies een roadie van The Scabs een klap
voor zijn kop verkoopt, dan hebben wíj met The Scabs
ruzie, begrijp je? Terwijl wij vaak niet eens op de
hoogte zijn van zulke zaken." «
[Media]
|