FRET Roel Bouman, oktober 2000
Bijna was The Scene verleden tijd.
Het laatste album 'Marlene' was min of meer geflopt. Thé
Lau en de zijnen overwogen om de handdoek in de ring te
gooien. Diepe bezinning leidde tot een nieuw doel: even
een adempauze en dan een soort alles-of-niets-poging. Te
beginnen met een greatest hits-album.
Thé Lau was
zwaar teleurgesteld over de steun van de
platenmaatschappij ten tijde van 'Marlene': "Het is
dat de mensen die er destijds werkten er nu niet meer
zitten, want anders was er nooit meer een plaat gekomen
voor dat label." Dat was volgens de zanger/tekstschrijver
van The Scene niet de enige tegenvaller bij het laatste
album: "Om één of andere reden is de sfeer die er
in de studio was, en die zeer goed was, in de
eindproductie verdwenen. Het kippenvelgevoel was weg. Ook
tijdens optredens was de groep niet geheel in optimale
vorm. "Het voelde niet helemaal goed, maar de
afgelopen zomer hebben we weer zo'n vijfendertig
optredens gedaan en dat ging ouderwets lekker." Bij
de platenmaatschappij ontstond vervolgens het idee voor
'Rauw, Hees, Teder' (Het Beste Van): zestien krakers uit
de afgelopen twaalf jaar aangevuld met de single 'Helden'.
Mijn eerste
reactie bij het nieuws van Het Beste Van was: hè jasses.
Dat zeg ik eerlijk tegen de tegenwoordig ook als
schrijver naam makende Thé Lau. Maar daar moet
onmiddellijk aan toegevoegd worden dat het album door een
uitgekiende opbouw en de daardoor verkregen variatie
vreselijk lekker weg luistert. "Het is grappig dat
je dat zegt, want ik heb precies hetzelfde. Aanvankelijk
dacht ik ook: bah!", luidt Lau's reactie. "Maar
ook voor mij was de uitkomst verbazend. We hebben geluk
gehad met de technicus die het gemasterd heeft. Waar ik
heel blij mee ben, is dat de tracks van 'Marlene' nu wel
klinken zoals het bedoeld was." Is het misschien een
idee om bij elk nummer iets te vertellen, zodat zo
misschien een rauw-hees-en-teder-Scene-vogelvlucht-verhaal
ontstaat?
RAUW,
HEES, TEDER
"Dit betekende eigenlijk onze eerste vaste voet in
België. Hier heeft het niet veel gedaan, maar daar wel.
Het was meteen duidelijk dat daar een opener oor voor ons
was dan in Nederland. Het is één van mijn
lievelingsnummers, vooral door het einde. Dat hoor je
niet elke dag."
DROMENLIED
"Dat heb ik altijd een beetje een vergeten single
gevonden. Het is misschien wel een beetje een rock-chanson-idee,
maar het had naar mijn idee toch best gekund."
ZUSTER
"Ik had het aan mijn zuster gegeven, maar die was er
niet blij mee. Ze vond het veel te somber."
WEES
WELKOM
"Dat is nu één van de nummers van 'Marlene' die nu
wel goed klinken. Zo heeft het tenminste de sfeer die het
in de studio ook had. In deze versie klinkt het weer
warm, zoals het hoorde."
IEDEREEN
IS VAN DE WERELD
"Hiervan herinner ik me dat ik in die tijd de demo's
voor de nieuwe nummers nog thuis maakte met een simpel
computertje. Ik had het af en vond dat de tekst van het
refrein niet deugde. Er moest dus een nieuw refrein komen.
Maar dat is moeilijk, zorgen dat het precies past in het
metrum. Daar heb ik echt dagen op zitten piekeren, mee
zitten worstelen en aan geploeterd. Totdat dit eruit
rolde en dat is toch wel de moeite waard geweest. Het was
eerst een beetje een pretentieus tekstje, maar nu is het
veel meer open. Ik vind het op een bepaalde manier ook
grappig."
HET
WERK VAN GOD
"Dit lied heb ik gemaakt in een tijd dat er
onevenredig veel begrafenissen waren. Veel van jonge
mensen. Het lag voor de hand daar een nummer over te
schrijven."
WONDERMOOI
"De huidige single in België, die doet het vrij
aardig. Het zou me niets verbazen als de geschiedenis
zich herhaalt, dat ze het daar weer eerder oppikken dan
hier."
S.E.X.
"Het eerste singletje dat we in eigen beheer maakten
nadat ik het licht gezien had over wat er allemaal aan de
band moest veranderen en verbeteren, wilde The Scene ooit
boven geraken. Het gitaarriffje vind ik nog steeds erg
goed, we spelen 'm nu ook weer live."
VOLLE
MAAN
"Het kwam bij me op na nog maar weer eens een
feesttentoptreden. Ik stond buiten, het was echt volle
maan, prachtig weer. Ik stond te luisteren naar het
kabaal dat er uit die tent kwam en heb toen ook besloten
zulke optredens niet meer te doen. We hadden toen al in
de theaters gestaan. Ik dacht: waarom zou je het in zo'n
tent doen als het ook in het theater kan?"
BLAUW
"We hadden een vaste afspraak met Rick (de Leeuw,
producer van 'Blauw') dat ik me niet met de productie zou
bemoeien. Maar de demo thuis had iets wat de studioversie
niet had. Dus toen heb ik echt doorgedrukt dat we het
opnieuw deden. Als het met dit nummer niks wordt, wordt
het nooit wat, zei ik. Want ik had toen al het gevoel dat
'Blauw' hét sleutelnummer van het album zou worden."
ROMANTIEK
"Op elk Scene-album staat wel een nummer met iets
latinachtigs, zeg maar een beetje Surinaams. 'Romantiek'
moest dat lied worden voor 'Arena'. Het wilde maar niet
van de grond komen en dat zat 'm in het ritme. Toen dacht
ik: dan moet er maar een echte Surinaamse ritmesectie
bijkomen. Dat was eigenlijk voor het eerst dat The Scene
ging experimenteren. Dat werkte als een openbaring. Dat
niet altijd alles met dezelfde bezetting hoefde. Ook live
werden er vanaf dat moment anderen bij betrokken."
MAAN
"Ik weet nog dat ik de opening verzon: 'de spirit,
de humor en de erotiek' en ik barstte midden op straat in
lachen uit. Ik weet nog steeds niet wat het precies
betekent, maar de fans horen er van alles in. Een aantal
van onze fans neemt de teksten beslist te serieus."
OPEN
"Dat is net als 'Blauw' zo'n nummer waarvan ik wist
dat 't hét sleutelnummer van de plaat was. Het is een
lied om mijn eigen tekortkomingen te bezweren, want zelf
ben ik helemaal niet zo open."
RIJ
RIJ RIJ
"Dit is door de BRT gebruikt als leader voor een
programma. Ik weet niet meer precies wat, ik geloof bij
voetbal. Bij een WK of EK of zoiets en dan kwam het elke
avond. Momenteel wordt het weer ergens voor gebruikt in
België."
SAMEN
"Dit draait om de zin: 'zo komen we samen waar de
tegenstand bestaat', dat is geschreven naar aanleiding
van de situatie in Joegoslavië. De passage 'het is ons
kind, het komt eraan' wordt regelmatig gebruikt op
geboortekaartjes. Ik denk dat ik thuis wel zo'n
vierhonderd van die kaartjes heb met die zin erop. Dat is
toch wel erg leuk."
RIGOREUS
"Dit vind ik misschien wel het beste nummer dat ik
ooit geschreven heb. In ieder geval is het één van de
beste, dus die mocht natuurlijk niet ontbreken."
HELDEN
"Wij zijn niet echt een band voor singles. We worden
best wel goed gedraaid op de radio en we komen ook wel in
de Top 100, maar de aantallen die ervan verkocht worden
zijn niet bepaald opzienbarend. Daarnaast is het
natuurlijk leuk dat het wordt gebruikt voor die campagne
van 'De Maatschappij Dat Ben Jij'. Bovendien was het onze
eerste samenwerking met Fluitsma en Van Tijn en dat is
zeer goed bevallen. Het zou best kunnen dat zij onze
volgende CD gaan produceren. Dat moet binnen een jaar of
twee gaan gebeuren en moet weer een ouderwets Scene-rockalbum
worden. Geen strijkers, geen rare dingen, gewoon echt The
Scene!" «
[Media]
|