ALKMAARSCHE COURANT Harm Oljans, december 1999
Een beter begeleider dan Dante Oei
kan Thé Lau zich niet wensen. Dat werd vanaf de eerste
tonen van het concert duidelijk. Oei's hamerende
akkoorden, repeterende melodieën en subtiele accenten
vormden een prachtige aanvulling op Lau's raspende, hese,
vaak nasale maar altijd zuivere stem. Met name als Lau
'de hoogte in moest' leek hij voor iedere noot te moeten
vechten; het gaf zijn optreden slechts extra charme.
ALCOHOL
Het openingsnummer van de avond was 'Bruid'. Een gloedvol
betoog vol hoop en wanhoop. Lau schrijft persoonlijke
teksten vol romantiek en introspectie en zijn teksten
zijn naar verluidt in alcohol gedrenkt. De eerste set
werd onderbroken door een voordracht uit Lau's
verhalenbundel. Een enigszins onduidelijk verhaal over de
rol van zijn moeder in het leven, en met veel
herinneringen, duurde net te lang om te kunnen blijven
boeien. De voormalig frontman van The Scene bleek zich
ook zonder de rock 'n roll-setting uitstekend te kunnen
redden. De zaal was goeddeels muisstil om maar niets van
de teksten te missen. Die teksten zijn ijzersterk.
ROMANTISCH
Waar Lau's stem een verre gelijkenis vertoont met die van
Elvis Costello onderscheidt hij zich met romantisch en
persoonlijk proza. Met name aan details wordt veel
aandacht geschonken. Eén van de Scene-hits 'Iedereen Is
Van De Wereld' kreeg een lange verrassende uitvoering.
Ook hier bleek de fenomenale begeleiding van Dante Oei
cruciaal. De tweede en laatste set bevatte drie
schitterende nummers. Allereerst de Scene-hit 'Blauw' (blauw,
blauw), maar daarnaast ook 'Het Werk Van God', waarin
veel alcohol en tranen en de 'Rivier'. Met name het
roerende refrein 'de vriend van vandaag mag de vijand van
morgen nooit zijn' uit het nummer 'Vrienden' deed een
enkeling in de zaal zelfs in gesnotter uitbarsten. Laten
we hopen dat we van deze moderne bard, Thé Lau, nog veel
horen. «
[Media]
|