THE SCENE MET NIEUWE VERZAMEL-CD:
WIJ ZIJN EEN BAND MET HET MES OP DE TAFEL

DE STANDAARD (B) Koen de Meester, september 2000

Jeroen Booy (2000)Thé Lau, de zanger van de Nederlandse band The Scene, denkt dat hij een geheime zuiderling is. Waarom hij zo houdt van Vlaanderen? "Hier ben ik nog nooit met mijn naam gepest. In Nederland is dat schering en inslag: lauwe thee, hete koffie... Het houdt nooit op. Ik voel mij in Vlaanderen meer thuis. We hebben het er nog over gehad of ik beter hier niet zou komen wonen. Maar ik kom liever als veredelde toerist. Dan blijft het hier bijzonder." Thé Lau was in het land voor een andere bijzondere reden: de verzamel-CD 'Rauw, Hees, Teder' die nu uitkomt. Een verzameling van liedjes waarop Lau terecht trots is. De keuze heeft hij zelf gemaakt?

Thé Lau: "Uiteindelijk wel. Het idee kwam van de platenmaatschappij. Ik was er eerst niet enthousiast over. Mijn vrouw heeft toen gezegd dat ik het niet als een afgelikt bot hoefde te beschouwen, maar dat ik het moest bekijken als een bloemlezing. Ik ben toen drie dagen met een minidiskrecordertje aan de slag gegaan. Het grootste probleem was welke nummers eruit moesten. Wat mij betreft is dit een heel zinnige plaat."

De nummers zijn jou allemaal dierbaar?
"Het leuke is dat ik er sommige nog een tweede kans kan geven. Ik denk aan 'Dromenlied'. Ook de vondst van de oorspronkelijke versies van 'Wees Welkom' en 'Volle Maan', waarop de strijkers in hun volle glorie staan, is een geluk. 'Wondermooi' is dan weer een heel nieuwe opname."

BLAUW
Jouw commentaar op het hoesje beslaat maar de periode '78 tot '90?
"Bij het schrijven van die tekst, botste ik op het intikken van het nummer 'Blauw'. Ik heb er wel niet bij verteld dat de opnamen vervolgens mislukten. We hebben het nog een keer moeten opnemen. Ik vond het gewoon een mooi poëtisch moment om mee te eindigen. Het speciale bij 'Blauw' was, dat ik het nummer al hoorde op het moment dat ik het schreef."

Je hebt nogal wat personeelswissels gehad?
"In de periode voor 1989 was er elke drie maanden een bezettingswissel. Die mensen zie ik nooit meer en dat wens ik ook niet. Ik speel in een band, zeg maar met het mes op de tafel. Als iemand eruit gaat is het voor mij: uit het oog, uit het hart. Onze ex-toetsenist Otto Cooymans is een uitzondering. Hij is het enige bandlid dat de band uitgezet werd en toch nog lid is. Uitgezet is eigenlijk te sterk. Het was iets tussen hem en mij. Maar het bleek een goede scheiding, want ik kan het sindsdien beter met hem vinden dan daarvoor. Ook Kors Eykelboom zie ik nog, maar zij zijn de enigen."

KORTVERHALEN
Je haalde daarstraks het woord bloemlezing aan. Je hebt onlangs een bundel kortverhalen uitgebracht. Is er veel verschil tussen pop en literatuur?
"Het verschil is dat bij uitgeverijen mensen werken die een schoolopleiding hebben, iets wat bij Nederlandse platenmaatschappijen niet echt evident is. Maar in beide wereldjes draait het wel om geld, hoor. Daarin is het verschil niet zo groot. Ook een boek moet verkopen. Ik heb het vrij compromisloos geschreven. Ik weet nu zeker dat ik nooit meer stop met schrijven."

Wat vond je van de literaire kritiek?
"Er blijkt erg veel nadruk te liggen op de stijl en maar bar weinig op de inhoud en de zeggingskracht. Ik had wel verwacht dat men mij zou afdoen als een zanger die zo nodig ook eens een boekje moest schrijven. Het is gebeurd, maar veel minder dan ik had verwacht."

Komt er nog een Sceneplaat?
"Daar ben ik nu niet mee bezig. Maar als we er nog een maken, dan zal het een echte rockplaat worden. Dat staat vast." «


[Media]