OMDAT DE LIEDJES UIT HUN VOEGEN GINGEN BARSTEN
DE GELDERLANDER Hans Walraven, maart 2000 Popmuzikant Thé Lau waagde zich na een reeks succesvolle albums met The Scene aan een verhalenbundel. 'De Sterren Van De Hemel' bevat echter weinig rock 'n' roll. Bewust. "Ik had een kijkje-in-de-keukenboek kunnen schrijven, maar dat vond ik niet uitdagend genoeg." Het is de vorige avond erg laat geworden bij de presentatie van het boek. Maar voor een popmuzikant moeten vier uurtjes slaap voldoende zijn. Thé Lau (1952) zit er opvallend fris bij. En een biertje doet wonderen. "Weet je wat het rare was? Er waren veel meer mensen dan bij een plaatpresentatie van The Scene", stelt Thé Lau nog nagenietend vast. In het gesprek zal de overstap van schrijver naar muzikant en omgekeerd nog vaker gemaakt worden. In de verhalenbundel 'De Sterren Van De Hemel' ontpopt Thé Lau zich als een meeslepend verteller, die zowel goede raad weet met kleine voorvallen als, in het langste verhaal 'Stella', grotere thema's kan aanpakken. Knap wisselt Lau regelmatig van sfeer en perspectief, waardoor zijn vertellingen vaart en spankracht krijgen. Lau heeft een gewoon Amsterdams café uitgekozen voor het gesprek. Zo'n tent die regelmatig als onopvallend decor fungeert in één van de verhalen in het boek. Nee, toevallig niet in 'Jazz', antwoordt hij desgevraagd. "Dat is aan de overkant." Met 'Jazz', met vier pagina's de kortste bijdrage, is het allemaal begonnen, nu ongeveer een jaar geleden. "Ik ben gaan schrijven om eens verder te reiken dan in een liedtekst mogelijk was. Ik merkte dat de liedjes uit hun voegen begonnen te barsten. Het werd gaandeweg meer en meer tekst en minder en minder muziek. Ik had het gevoel dat ik iets kwijt moest waarvoor het formaat van het liedje te klein was." Toch was het niet een geweldig grote stap om zich nu opeens enkel op woorden te concentreren. "Ik ben maar een beperkt muzikant. Gitaar spelen kan ik niet erg goed en arrangeren gaat me ook niet geweldig af. Dat weet ik gewoon. Teksten maken vond ik in het begin van The Scene erg moeilijk, maar dat ging gaandeweg steeds makkelijker. Nu weet ik dat daar mijn kracht ligt." Toen 'Jazz' eenmaal op papier stond, ging het razendsnel, zegt Lau. "Eigenlijk elke dag heb ik wel geschreven. Ik had 'The Journal Of A Novel', het boekje van Steinbeck over het schrijven van 'East Of Eden', gelezen en daaruit geleerd hoe het moest. Zo gedisciplineerd als Steinbeck was ik niet. Híj zat elke dag om zeven uur aan zijn tafel te werken tot een uur of twaalf en had dan vijftienhonderd woorden geschreven. Dat heb ik nooit gehaald." Zelfs als Lau dat had gewild, dan was het waarschijnlijk niet gelukt. De solo-theatertour moest ook gewoon doorgang vinden. "Ik schreef vaak na optredens. Meestal was ik niet zo laat thuis, om 'n uur of één, en kroop dan achter de laptop, met de koptelefoon op." HUMOR Er is nog een opvallende parallel met zijn werk in The Scene. Thé Lau's verhalen lezen als de coupletten van liedjes, met paragrafen die elk hun eigen gezichtspunt of tijdsmoment hebben. "Het heeft inderdaad wel iets van een liedje. Met stukjes en beetjes heb ik de teksten opgebouwd. Stella was wat dat betreft het meest ingewikkeld. Op een gegeven moment had ik zo'n twintig delen, die in elkaar geschoven moesten worden. Ik vond het wel een prettige manier van werken. Als ik aan een verhaal begin weet ik nooit waar ik uitkom. Als ik al twijfels had over mijn schrijfkunst, zijn die door het tot een goed einde brengen van 'Stella' weggenomen. Steinbeck schrijft ook als hij al tot pagina honderdvijftig van 'East Of Eden' is gevorderd: 'Eindelijk begint duidelijk te worden wat het thema is'. Ik schrijf op instinct en associatie, heb ik gemerkt. Die associaties heb ik ook niet voor niets, ik deel ze met andere mensen. Soms tikte ik de ene na de andere zin in, terwijl ik eigenlijk niet wist wat ik aan het doen was. Elke regel lokte een volgende uit. Dat gevoel kende ik uit het schrijven van liedjes. Ook daar lijkt het soms alsof je iets bedenkt, maar voor jezelf weet je dat je iets opspoort dat er al is." LAWAAI [Media] |