THÉ
LAU LEGT ALLE MASKERS AF IN HET THEATER
DE
WERELD OP ZIJN KOP
HAARLEMS DAGBLAD Richard Stekelenburg, februari 2000 De liedjesschrijver met het nuchtere voorkomen graaft in zijn songs de diepst menselijke zielenroerselen op. Liedjes over het leven en de dood en liedjes over tranen van berouw al dan niet vanwege alcohol vergoten. In het theater legt Thé Lau, zanger van de Amsterdamse rockgroep The Scene, zijn laatste maskers af voor een naakte confrontatie in het spotlicht. Rock meets Jacques Brel ten overstaan van een gapend zwart gat van toehoorders. Die avond, tijdens zijn concert in Amersfoort, verontschuldigt Thé Lau zich voor de belichting van het podium. In de eeuwenoude Sint Aegtenkapel ontbreekt het theatrale spotlicht. Twee eenvoudige lampenkapjes verlichten de zanger en zijn begeleider, de Haarlemse toetsenist Dante Oei. Thé: "Dat is voor u misschien een beetje jammer, maar ik moet u zeggen dat ik het zelf niet zo heel erg vind. Nu zie ik eindelijk eens wie er in de zaal zitten. Normaal zie ik alleen maar een groot zwart gat." De intensiteit is er - licht of geen licht - niet minder om. Nummers als 'Kleine Stille Strijd', 'Alcohol En Tranen' en 'Rivier' zijn composities die hun kracht allang hebben bewezen in hun rockuitvoering van The Scene. Zoektochten naar de essentie van het menselijk bestaan zijn het - vallend en overeind krabbelend. Nu, in de sobere vorm die Thé Lau tijdens de driemaandelijkse winterstop van de band verkiest, krijgen ze nóg meer lading. Maar vooral: directheid. De vertolking wordt - en deze typering is geleend maar wel zo treffend - onontkoombaar. "Bij een rockoptreden met de band gaat het om de kortste weg naar de opwinding, dit vereist een andere concentratie", legt de zanger uit. "Een rockconcert kun je niet te vaak stilleggen voor een rustig nummer. Dan krijg je na afloop onherroepelijk te horen dat het saai was. In deze tour kan ik al mijn darlings spelen. Ook al omdat het optreden toch al veel minder leunt op de bekendste nummers van The Scene. Ik doe er nu twee, maar ik kan ze ook weglaten. Het is de wereld op zijn kop." Het theater geeft de zanger sinds kort bovendien de ruimte om zijn verhalen voor te dragen. Thé Lau als verhalenverteller? Zeker. Bij uitgeverij Vassallucci verschijnt volgende maand zijn prozadebuut 'De Sterren Van De Hemel', een verhalenbundel waaruit hij ook in Amersfoort voorleest: 'Toen we echt dichtbij gekomen waren, werd mijn blik plotseling vastgezogen aan het badpak van de moeder van mijn vriendinnetje. Mijn ogen beten zich vast in het kruis van haar badpak, van waaruit aan weerszijden kroezige haren ontsnapten die over het begin van haar dijen krulden. (...) Ze was zich niet bewust van mijn starende blik, en zeker ook niet van het ontsnappende schaamhaar. Het woord had ik nooit gehoord, laat staan dat ik het begrepen had. Maar ik was een kleuter met een missie. Toen voelde ik het al: ik moest iets ontdekken'. Thé: "Dat schrijven begon heel vrijblijvend. Om gewoon te kijken hoe het werkte: gewoon ergens gaan zitten en schrijven. Op vakantie was dat geloof ik, 's avonds op een terras. Uit verveling eigenlijk. En hoe dat nu zo tot een boek is gekomen... Ik had een aanbieding liggen van twee uitgeverijen voor tekstbundels van liedjes. Maar dat vond ik eigenlijk niet zo'n goed idee. Die teksten staan ook in de CD-boekjes. Dus toen ben ik er gedichten en tekeningen bij gaan doen. En twee korte verhalen. Vassalucci reageerde de volgende dag met een contract voor een verhalenbundel." HUMOR MARLENE "We hebben een moeilijke tijd gehad na 'Marlene'. Inderdaad, iedereen vond die plaat goed. We hadden nog nooit zoveel lovende kritieken gehad. Toch hielp het niet. De fusie van onze platenmaatschappij is daar zeker debet aan geweest. Toen die plaat zo'n beetje af was begonnen de geruchten te circuleren dat de platenmaatschappij waar hij zou uitkomen verkocht zou worden en dat er ontslagen zouden vallen. Dan krijg je te maken met een ploeg mensen die voor je moeten werken, doodsbang zijn en alleen nog bij Marco Borsato gezien willen worden - het succesvolle paradepaardje - en verder nergens anders. Met andere woorden: er is aan promotie niets gedaan." Het debacle van 'Marlene' heeft binnen de band voor een enorme kater gezorgd, erkent Thé Lau. Verwijten over en weer. Lange gezichten. Thé: "Het is net een huwelijk. De ruzies kunnen eenzelfde onredelijkheid aannemen. Maar daar zijn we goed uit tevoorschijn gekomen. Wat me stoorde was dat de Volkskrant - die nog nooit een plaat van ons gerecenseerd heeft en bijna nooit een optreden beschreven - plotseling met het bericht kwam dat The Scene uit elkaar was. Heel irritant." OPPASCENTRALE [Media] |