HUMO (B) Februari 2000
Volgende
maand verschijnt 'De Sterren Van De Hemel' (Vassallucci/Van
Halewijck), de eerste verhalenbundel van The Scene-opperhoofd
Thé Lau. In deze 'Grensgevallen' mag hij alvast zijn
favoriete films opdiepen. Thé Lau: "Hoewel ik zeker
geen filmkenner ben - ik bekijk films meestal pas als ze
op televisie verschijnen - haal ik er als muzikant toch
dikwijls inspiratie uit. Verhalende songteksten vormen
namelijk het decor van je nummer, en bij het schrijven
heb ik wel eens scènes uit mijn favoriete films in
gedachten. Ik probeer dan een sfeer te vertalen in mijn
tekst. Ik maak er ook altijd een tekening bij: omdat ik
soms erg lang over één song doe, weet ik dankzij dat geïmproviseerde
storyboard drie jaar later nog altijd wat het
oorspronkelijke idee was."
1. MARTIN SCORSESE
- 'RAGING BULL'
"Toen ik voor de eerste plaat van The
Scene de tekst van 'Uit Verwarring' schreef, had ik de
sfeer van 'Raging Bull' voor ogen. Je weet wet, een
Italiaanse don in hemdsmouwen aan een tafel met bergen
voedsel erop en een gemoedelijke sfeer die elk moment in
totale agressie kan omslaan. De Niro is er echt
fantastisch in, al voel ik me eigenlijk meer verwant met
Dustin Hoffman. Iedereen die in de zestiger jaren puber
is geweest, blijft zijn leven lang een beetje hippie.
Telkens als ik Hoffman zie, zelfs in 'Wag The Dog', denk
ik: 'Hoffman, ooit was jij jong in de jaren zestig'.
Het is leuk om je helden ouder te zien worden. Jezelf,
dat is een ander verhaal (lacht)."
2. STANLEY KUBRICK
- 'PATHS OF GLORY'
"De Eerste Wereldoorlog spreekt in België
veel meer tot de verbeelding dan in Nederland, maar als
ik iets wil schrijven over de verschrikkingen van de
oorlog, voel ik 'Paths Of Glory' van Stanley Kubrick
altijd als een grote steun in mijn rug. Het is een
vreselijk cynische en tegelijk erg mooie film. Ik ben
geen onvoorwaardelijke Kubrick-fan: 'Dr. Strangelove'
vond ik destijds wat minder, en van 'Eyes Wide Shut' is
me alleen bijgebleven dat hij veel te lang was. Ik ben nu
zeventien jaar samen met mijn vrouw, en in die jaren is
best wel één en ander gepasseerd, maar om over dát
thema nu zo'n ontzettend lange film te maken? En waarom
hebben Tom Cruise en Nicole Kidman in godsnaam sekslessen
genomen als ze in geen enkele scène met elkaar naar bed
gaan?"
3. JOHN LANDIS -
'THE BLUES BROTHERS'
"'The Blues Brothers' was voor mij niet
alleen een bliksemscholing in Amerikaanse popmuziek, ik
herkende ook allerlei toestanden on the road. De
scène in de countrybar bijvoorbeeld, want er is ook in
Nederland een stuk redneck-country: als je daar
optreedt, ontbreekt enkel het kippengaas voor het podium.
Je ziet aan de film dat John Landis een echte
muziekliefhebber is, en ik heb er bovendien uit geleerd
dat ik maar beter met mijn handen van de Amerikaanse
popmuziek blijf. Eens je die keuze voor 'hands off
the blues' hebt gemaakt, voelt het aan als een
bevrijding: je bent namelijk verplicht je eigen blues te
maken zonder hún riffjes te plunderen."
4. MICHAEL CURTIZ
- 'CASABLANCA'
"Ik ben dol op klassiekers: 'Citizen Kane'
vind ik heel mooi, maar voor 'Casablanca' ga ik
handenwrijvend zitten. Ik krijg het elke keer opnieuw
warm van Ingrid Bergman, die er in tegenstelling tot Marlène
Dietrich nooit gedateerd uitziet. Hitchcock vond haar dan
ook terecht de meest sexy actrice van het hele circus. Ik
herken ook iets van Humphrey Bogart in mezelf: we waren
allebei niet meer van de jongsten toen we doorbraken, en
als ik een tijdje niet optreedt, slaat het 'Humphrey
Bogart-syndroom' toe: uit pure verveling ga ik - omdat ik
me niet kan uiten - veel roken en van alles door elkaar
drinken."
5. MARIA PEETERS -
'KRUIMELTJE'
"'Kruimeltje' ben ik onlangs samen met mijn
kinderen gaan bekijken. Maria Peeters staat terecht in de
spotlights, ik hoop voor haar dat ze 'm naar Hollywood
sturen als inzending voor de Oscars. Eén van mijn
kinderen moet vanwege zijn leeftijd af en toe bij de
knokfilms vandaan gehouden worden, maar zelfs hij was
onder de indruk. De situaties zijn allemaal erg 'Oliver
Twist', maar dat stoort niemand. Bovendien speelt Jan
Decleir opnieuw een overtuigende slechterik, Vader Keyzer:
reden genoeg om te gaan kijken." «
[Media]
|