ZWARTEPIET WORDT NAAR MIJ GESCHOVEN
EINDHOVENS DAGBLAD Paul Wouters, februari 2000 Thé Lau blijft geloven in de rockformule van The Scene. Toch heeft hij even genoeg van ongeïnteresseerde branieschoppers in lawaaierige biertenten. Vandaar koos de zanger, gitarist en sinds kort ook auteur enkele jaren geleden voor een Jacques Brel-achtig theaterprogramma samen met Dante Oei op toetsen. Zaterdag trad hij op in 'De Schalm' in Veldhoven. "Langgerekte biertenten met bars van zestig meter aan beide kanten, hoeven van mij niet meer", zegt Thé Lau tijdens het verwisselen van zijn gitaarsnaren. De zanger en gitarist geeft zijn snaren een levensduur van drie optredens. Het geeft aan hoe zorgvuldig de Amsterdammer met zijn theaterprogramma omgaat. Hij wil voortaan alleen met The Scene spelen voor echte liefhebbers."Ik vermijd de dorpen, waar één keer per jaar een feesttent het hoogtepunt is van het jaar. Je speelt dan voor tweehonderd fans. De rest komt alleen om te drinken en te schreeuwen. Ik heb dat wel gezien." Lau geeft toe dat het leven met The Scene niet altijd even gemakkelijk is. "Ja, er zijn irritaties. De één wil een koerswijziging, de ander niet. Verder gaf het geflopte album veel ellende. Het lijkt op een voetbalpartijtje. Als je verliest, wordt er veel gekankerd en gezocht naar de schuldige. De zwartepiet wordt dan snel naar mij geschoven. Ik geef volmondig toe dat ik me de kritiek aantrek. Ik voel me nu eenmaal verantwoordelijk. Toch lag het aan de platenmaatschappij. Het album werd niet gepromoot." Welke platenmaatschappij? "Philips", glimlacht Thé Lau. "Nee, het was de Philips-dochter PolyGram, die inmiddels in handen is van een Canadees whiskymerk. Jan Timmer vond dat je naast CD-spelers ook CD's moest verkopen. Wat Boonstra betreft was er geen plaats voor de core-business. We zijn overigens inmiddels met anderen in zee gegaan." BOEK [Media] |