NIEUWS VAN DE DAG Paola van de Velde, februari 1996
Twee jaar geleden zag hij bij toeval een
theateroptreden van Karin Bloemen. Dat kan ik ook en
misschien wel beter, schoot er door hem heen. Na enkele
informele optredens in z'n uppie staat Thé Lau, zanger
van de Amsterdamse rockband The Scene, vanaf vandaag drie
avonden lang alleen in 'Het Veem Theater', zonder
bescherming van de band met slechts pianobegeleiding van
Willem Ennes. Om de mooiste Scene-ballads zonder kabaal
te spelen. Theemuts-jurken à la Bloemen blijven
achterwege ("Ik ben nog niet zo dik"), evenals
gezellige prietpraat om de liedjes aaneen te kletsen.
"Dat doe ik bij The Scene ook zelden. Ik ben van
boven de Moerdijk en Noord-Hollanders moet je zowat met
de doodstraf bedreigen om ze in het openbaar iets te
laten zeggen. Trouwens, wat valt er te zeggen? De songs
spreken voor zich." Zijn solo-optreden moet
verstild, ingetogen en vooral heel eenvoudig worden,
vindt Lau. "We moeten de belichting nog uitzoeken,
maar ik wil graag twee witte spots. Eén gericht op de
pianist, de ander op mij. Verder niks. Wat mij betreft is
het helemaal in zwart-wit. Zoals in die oude talkshow van
Mies Bouwman."
DRANG
Het is, naast de praktische reden dat zijn
activiteiten met The Scene elk jaar twee maanden lang
stil liggen, een periode waarin Lau zich altijd vreselijk
verveelt, vooral zijn behoefte aan stilte die hem naar
'Het Veem' bracht. "Spelen met een rockgroep is
prachtig, maar eerlijk gezegd is het ook wel eens leuk om
jezelf te horen zingen", zegt de zanger van achter
een biertje. "Bij een concert van The Scene spelen
de teksten natuurlijk altijd wel een bepaalde rol, maar
bij zo'n solo-optreden vervullen ze de hoofdrol. Ik doe
steeds mijn best om mooie, diepe nummers te schrijven en
het is lekker om te weten dat het publiek nu eens echt
daarvoor komt, om echt te luisteren en niet om bier te
drinken en te headbangen. Wij spelen nooit ergens waar
het stil is. We staan meestal in kabaal, in feesttenten
die een enkele keer wel leuk zijn, maar het komt dikwijls
voor dat zodra je een nummer hebt afgeslagen, je volledig
overstemd wordt door de housemuziek van de nabijgelegen
kermis. Eén keer lach je erom, maar de laatste tijd
begon ik er behoorlijk chagrijnig van te worden. Ik
voelde me haast een primaballerina die in de film
'Showgirls' terecht is gekomen."
SLEUR
Hij bestelt nog een pilsje en vervolgt: "Er
zullen mensen zijn die dit nu lezen en denken: 'Wat zeurt-ie
nou? We hebben toch een leuke avond gehad?' Ja, alleen
vroeg ik me steeds vaker af: voor wie was het vanavond
nou zo leuk? Het laatste jaar heb ik een hoop optredens
gehad, waarvan ik precies wist wat me te wachten stond.
Wat voor sfeer er zou hangen, welke liedjes we zouden
moeten doen om daar op in te spelen. In 'Het Veem' is dat
anders. Ik heb het gevoel dat alles nu blanco is. En dat
is spannend en heel inspirerend." Lau speelt
uitsluitend Scene-nummers, zoals 'Het Werk Van God',
'Rigoreus' en 'Alcohol En Tranen'. Hij heeft wel
geschikte songs voor een akoestische uitvoering
uitgezocht. "Als je ons repertoire doorspit, valt er
al een hele hoop af. Wat je overhoudt zijn de zachte,
diepe nummers, de ballads, waar we bij een gewoon concert
er hooguit twee van kunnen spelen." Sommige liedjes
hebben een ware metamorfose ondergaan. Zoals het speciaal
voor het TV-programma 'Lola Da Musica' gemaakte, keiharde
'Junkie Met Talent' over Kurt Cobain. "Dat klinkt nu
bijna Frans, chansonachtig. Die hard-fans zullen
zeker raar opkijken. Daar waar normaal lawaai klinkt, is
nu stilte."
ERGERNIS
Vanzelfsprekend brengt Lau ook enkele stukken
van de nieuwste Scene-CD, die binnenkort wordt
uitgebracht, ten gehore. "Weet je dat we ditmaal een
totaal verstaanbare plaat gemaakt hebben?", zegt de
zanger, wiens rauwe, hese stemgeluid dikwijls onduidelijk
binnensmonds gemompel wordt genoemd. "We hebben het
van kantinejuffrouw tot directeur getest, iedereen kon
alle teksten goed volgen. Ik erger me altijd wel aan dat
commentaar. Buitenlandse artiesten hoeven niet
verstaanbaar te zingen. We hebben een Amerikaanse roadie,
die net als ik een Bob Dylan-fan is. Onlangs luisterden
we samen naar een bandje van hem. 'Wat zingt-ie nou?',
vroeg ik. Hij antwoordde: 'Geen idee. Is dat belangrijk
dan?'. Hier in Nederland is dat echt een soort terreur.
Je mag alleen maar onverstaanbaar zijn als je in een
dialect zingt." Hij kijkt op de klok. Bijna halféén
in de nacht. Zo laat alweer? Thé Lau besluit maar eens
op huis aan te gaan. Tenslotte moet hij dit weekend fris
en bij stem zijn. Terwijl hij zich goed inpakt tegen de
kou, zegt hij: "Het is afwachten wat het
vrijdagavond wordt. Ik heb geen idee hoeveel mensen er
komen. Sterker nog, of er überhaupt mensen komen! Maar
als het aanslaat, ben ik vast van plan het volgend jaar
te herhalen. Ik zie wel waar en hoe. Maar mocht het een
succes worden, dan krijg ik natuurlijk prompt de ambitie
om het ook in 'Carré' te doen." «
[Media]
|