HET BELANG VAN LIMBURG (B)
Koen Goris, mei 1998
In '91 had The
Scene de eer om T/W te openen. Alhoewel, eer. Schueremans
kon moeilijk om die Hollanders heen, want hun CD 'Blauw'
was een succes van heb ik jou daar. In '92 kwamen Thé
Lau en kompanen op de proppen met 'Open', weeral een
schot in de roos. The Scene zat op het topje van de
wereld - enfin, van de Lage Landen - en daar zaten ze
goed. Probleem is natuurlijk dat er dan nog maar één
richting overblijft. Langzaam gleden de Nederlanders uit
de belangstelling, met als trieste dieptepunt het floppen
van 'Arena' in '96. 'Marlene' moet de ommekeer betekenen,
zegt Thé Lau terwijl-ie nog een sigaretje rolt. Hij ziet
er ontspannen uit, maar toch. "Als het met 'Marlene'
niet lukt, zal ik teleurgesteld zijn. Vreselijk
teleurgesteld." Dat mag ook wel, want de achtste CD
van The Scene is een zacht brokje poëzie, geschikt om om
vier uur 's ochtends aan de toog te beluisteren terwijl
het café langzaam leegloopt. Al weigert Lau, dat is
bekend, zijn muziek poëzie te noemen. "Niet meer",
lacht hij. "Het heeft lang geduurd voor ik
zelfvertrouwen kreeg wat mijn teksten betreft, en poëzie
is sowieso zo'n zwaar beladen woord. Vroeger legde de juf
op school uit wat literatuur was en wat niet. Daardoor
kreeg die term zo'n nare bijsmaak. Maar nu mag het."
BIERVILTJES
Opvallend is dat The Scene zachter is geworden.
Thé Lau ruilde zijn elektrische gitaar voor een
akoestische, en 'Marlene' werd voorzien van een hoop
strijkersarrangementen. "Het kon zo niet verder",
verklaart Lau die keuze. "We speelden steeds harder,
terwijl tachtig procent van het publiek bier zat te
hijsen in plaats van te luisteren. Ik werd meer en meer
teleurgesteld. Ik stond op het podium te luisteren naar
een groep die slechter was dan in '93. Nu had ik zelf al
eerder met strijkers gewerkt, zo'n drie jaar geleden.
Toen ik naar die klank luisterde, begreep ik plots waarom
klassieke muziek bestaat. En ik wist welke richting ik
uit wilde." Aanvankelijk was Lau zelfs van plan om
de teksten dit keer niet zo'n grote rol te laten spelen.
"Maar dan wil ik toch weer meer", grijnst-ie.
"'Rivier' had bijvoorbeeld oorspronkelijk slechts
twee coupletten. Maar mijn handen jeukten: ik wilde
gewoon niet dat die tekst al was afgelopen." Wie
naar Marlene luistert, krijgt zin om naar Amsterdam te
trekken, en de kroegen in de Jordaan of het havenkwartier
af te dweilen. Zijn de songs daar ontstaan? "Vroeger
schreef ik wel eens liedjes op café", aldus Lau.
"Thuis heb ik een hele stapel bierviltjes-met-tekstregels
liggen. Wel, daar heb ik nooit een woord van gebruikt.
Het deugt gewoon niet. Als ik nu een ingeving krijg, doe
ik er niets mee. Als ik het me 's anderendaags niet meer
kan herinneren, betekent dat gewoon dat het niet goed was.
Hetzelfde heb ik trouwens met gitaarriffs."
BLOEDSTOLLEND
Lau verwacht veel van 'Marlene'. Zelfs op
festivals ziet hij de rustige muziek werken. "We
hebben namelijk al gespeeld voor studenten in Leiden.
Nou, ik hield m'n hart vast, maar het was bloedstollend.
Nee, met deze plaat kan je naar de festivals. Als ik zelf
toeschouwer ben, vind ik de hardste en de zachtste dingen
altijd het leukst. Wat ertussenin zit, vind ik minder,
maar net zo'n band was The Scene aan het worden. Het
supermagische ontbrak. Dus heb ik gekozen voor de magie."
De vorige CD 'Arena' mag dan wel geflopt zijn, dat wil
niet zeggen dat Thé Lau nu in Nederland als een lulletje
rozenwater beschouwd wordt. Hij staat er nog altijd te
boek als een uitstekend tekstschrijver, en dus vroeg de
socialistische Partij van de Arbeid hem een campagnelied
te schrijven voor de nationale verkiezingen van vorige
maand. Lau pende 'Rode Aarde' neer, maar de sossen
bedankten vriendelijk wegens gebrek aan trefwoorden als
'sterk' en 'sociaal'. Dan moeten ze maar een
reclamebureau in de arm nemen, reageerde Lau, en 'Rode
Aarde' kreeg een plaatsje op 'Marlene'. "Ze
struikelden ook over het woord rood, want daar
willen ze vanaf", zucht de zanger. "Dé kleur
is nu paars. Ach, de PvdA, erg socialistisch
zijn ze niet meer. Ik heb ook maar op hen gestemd bij
gebrek aan een degelijk alternatief. Eigenlijk wilden ze
'Iedereen Is Van De Wereld', maar dat heb ik al aan de
antiracismebeweging gegeven. Beter zo. Dat liedje heeft
niks met politiek te maken, en de beweging ook niet. Het
draait er om mensen. En dat vind ík nou belangrijk."
«
[Media]
|