RIFRAF Tom de Dobbelaere, 1994
Wat moest gebeuren is nu ook eindelijk
gebeurd. Er is vanaf heden een live-CD en video
verkrijgbaar van The Scene, een band die vooral via de
podia haar reputatie in de Lage Landen heeft weten op te
bouwen. Ter promotie van deze nieuwelingen vertoeft het
boegbeeld van The Scene, Thé Lau, enkele dagen in
Brussel. Daar een leuke babbel met deze sympathieke
spraakwaterval nooit af te slagen valt, begaf
ondergetekende zich op een regenachtige donderdagmiddag
op weg naar de Koningsstraat, alwaar hij met zijn
vragenlijstje welgekomen was in het wel erg chique, naar
traditie hunkerende Hotel Astoria. Een vraag,
vermoedelijk even oud als het hotel zelf, leek dan ook op
zijn plaats om het ijs te breken.
RifRaf: En Thé,
waarom nu juist deze live-CD en video?
Thé Lau: "Weet je, die video was niet
eens een idee van ons. Onze platenfirma kwam daarmee af
en wij zagen dat wel zitten. In eerste instantie hebben
we ons daar trouwens niet zozeer mee bemoeid. En wat die
plaat aangaat, we hebben zo'n twee jaar geleden al eens
geprobeerd om een live-CD op te nemen. Om twee redenen
waren die opnamen echter compleet mislukt. Ten eerste had
de gitaarstemmer toen zijn dag niet, waardoor het halve
optreden knettervals klonk, ten tweede stonden de
microfoons die het publiek moesten registreren veel te
dicht bij de bar. Ons hele optreden werd op die wijze
overstemd met caféconversaties. Komt daar nog bij dat
onze band op dat moment nog niet sterk genoeg klonk voor
een liveregistratie."
Daar valt nu
niet veel meer op aan te merken. Het lijkt mij dan ook
dat jullie in de studio niet veel meer aan het materiaal
hebben moeten bijschaven?
"Nee, dat was ook de regel. Er is niks
ingesproken, niet met het applaus geknoeid,... Enkel bij
'Maan' is er een ontbrekend koorstemmetje bijgevoegd,
maar dat is dan ook alles."
Er is veel
aandacht voor opnames uit België. Spruit dat voort uit
de speciale band die The Scene altijd al met dit land
gehad heeft?
"Ook, maar ook omdat onze optredens
hier beter zijn dan in Nederland. Hier heb je al die
festivals en in zo'n entourage spelen we dan ook het best.
Dat wist ik instinctief al, maar dat wordt op de video
nog maar eens duidelijk. The Scene als clubband is gewoon
een mindere band dan The Scene als festivalband. Het
beste optreden dat we ooit hebben gegeven, was dan ook
twee jaar geleden op Marktrock in Leuven."
Een klein
stukje daarvan is op de video te zien. Wie eveneens plots
op de video verschijnt in Ben Crabbé.
"Dat was een afspraakje tussen ons en
de regisseur. Van 'Blauw' hadden wij nog een hele hoop
'playbackjes' liggen, uit verschillende programma's. En
dat was dus ook een stukje uit 'Margriet'. 'Nederland
Muziekland' zit er ook nog tussen. Indertijd, nu bestaat
het programma niet meer, was dat één van de ergste
dingen om te doen. Een volledige dag moest je dan
aanwezig zijn voor repetities allerhande. Dat gaf pas een
nieuwe dimensie aan het woord 'vervelend'."
Om kort te
zijn, The Scene en playbacken is een onmogelijke
combinatie.
"Ja, want bijvoorbeeld bij dat stukje
uit 'Margriet' vergat ik dan ook nog in te vallen op het
gepaste moment. Maar wat wil je als men ons afraadt om
live te zingen?"
Wat gaan
jullie extra doen om dit nieuw materiaal te promoten?
"Deze CD is gewoon midden in het
speeljaar uitgebracht. Dus er is zeker geen sprake van
extra optredens speciaal vanwege deze liveplaat. In feite
is dit gewoon een 'fun-project'. Ik heb nog nooit zo leuk
in de studio gezeten. Je weet in feite al wat het moet
worden. Er is iets gebeurd, er is al iets en daar moet
niets aan veranderd worden. Het moet gewoon goed op zijn
plek gezet worden. Het is uiteindelijk meer ambachtelijk
dan creatief werk."
The Scene is
sowieso al geen studioband.
"Dat is zo. We zouden best elke plaat
live opnemen, maar dat kan helaas niet."
De kracht die
'Alcohol En Tranen' live plots kreeg, is toch echt om
kippenvel van te krijgen.
"Dat is trouwens heel toevallig
opgenomen. De camera's hadden verder gelopen zonder dat
we het beseften. We waren nogal aangenaam verrast met het
resultaat. 'Alcohol En Tranen' werd voordien steeds
elektrisch gespeeld waardoor het nummer een zeker stigma
had. Iedereen vond dat het zo op 'Blauw' leek. En op een
bepaald moment denk je dan van: laat het ons eens met de
helft van de instrumenten proberen, met dus als gevolg
datgene wat nu op de band staat."
The Scene is
live geëvolueerd naar een hoog, professioneel niveau.
"Zonder opscheppen durf ik te zeggen
dat wij ons met een hele hoop buitenlandse bands kunnen
meten."
Het was dan
ook niet toevallig dat jullie een paar jaar geleden ook
voor T/W zijn gevraagd?
"Nee, en dat we daar een toegift
kregen. En dat de eerstvolgende act die er ook één
kreeg, Iggy Pop was, terwijl daar onder andere nog The
Pixies en Dave Stewart tussen zaten."
Beschouw je
jezelf als een professional?
"Vroeger speelden we in, pakweg,
Leuven en dan daarna... gingen we naar huis. Dan was ik
heel de weg terug chagrijnig. Dat hebben we nu dan ook
afgeschaft. Als we nu op bepaalde plaatsen spelen, gaan
we niet naar huis." (Vertelt dan over een
nachtje stevig doorzakken met Koen Wauters, met de
volgende bijdehandse vraag als resultaat.)
The Scene naar
het songfestival?
"Nou, weinig kans dat we in de prijzen
vallen. Trouwens, in een interview met één van de
jongens van Abba verklaarde deze zonder aarzelen dat het
slechtste wat hen ooit overkomen was, juist het winnen
van dat festival was. Dat had hun carrière zo'n drie
jaar vertraagd."
Heeft The
Scene zelf nooit het probleem gekend van een bepaalde
stempel opgedrukt te krijgen, om daar dan vervolgens niet
meer van af te geraken?
"Nee, we hebben uiteindelijk nogal een
zuiver uitgangspunt. Als wij een aantal platen maken, zit
er zeker één tussen die tegenvalt. Voor ons betekent
dat dan geen nekslag."
Hoe geraakt
een band die ongeveer alles al bereikt heeft wat er in de
Lage Landen te bereiken valt, nog een stapje verder?
"Wel, er is nog iets verder, namelijk
dat wat The Golden Earring in Nederland hebben en wat in
België The Scabs ooit zullen hebben, een soort van
legendevorming. Maar dat is wel geen echt concreet
streefdoel, dat is gewoon een kwestie van heel lang
volhouden."
Maar stoppen
zit er nog niet echt in?
"Nee, ik heb nog wel wat ambities. Zo
hebben we drie jaar geleden in New York gespeeld, ter
gelegenheid van het New Music Seminar. The Gypsy Kings
speelden toen in Central Park. Dat zou ik ook wel eens
willen proberen."
En de
taalbarrière?
"Wat maakt dat uit? Dan zing ik de
eerste vijf nummers in het Engels. Daarna horen ze niet
eens meer dat je verder gaat in het Nederlands. Trouwens,
toen we daar waren zijn we eens in een café 'Blauw'
beginnen spelen. Halverwege ben ik overgeschakeld op het
Engels. Dat zagen die Amerikanen wel zitten."
Nooit van plan
om eens een CD in het Engels uit te brengen?
"Misschien. In ieder geval is het
België dat ons levend houdt. Niet financieel, maar hier
ben je nog zo'n beetje de rockster. In Nederland kan dat
niet. Dat wordt daar niet toegelaten."
Is Herman
Brood dan geen rockster?
"Nee. Hij komt er het dichtst bij van
iedereen. Hij heeft er alles voor gedaan, zelfs meer dan
goed voor hem is, maar zelfs hij blijft toch gewoon de
toffe gast van om de hoek. België is daarom voor ons een
godsgeschenk."
Heeft The
Scene, net zoals zovele Seattle-bands nu, ook niet zijn
muzikale navolgingen/imitators?
"Ja, thuis heb ik zo'n paar plaatjes
liggen. Eén is zo'n flagrante kopie van 'Blauw' dat
zelfs onze uitgever alleen maar moest lachen en niet eens
iets ondernomen heeft tegen plagiaat."
Is het niet
logisch dat iets dat succesvol is, ook anderen
inspireert?
"Ja, maar dat is iets anders. Het gaat
er uiteindelijk om wat je er zelf bijvoegt. Dat was
trouwens het grote probleem door de jaren heen van heel
de Nederpop. Zij keken teveel naar hun buitenlandse
idolen. Zo kwam het voor dat Nederlandse bands in
problemen geraakte, toen The Rolling Stones in plaat van
R&B plots disco begonnen te spelen. Dat was een
verpletterende ervaring voor zo'n band. Zelf luister ik
heel weinig naar andere bands. Wel als amusement, maar
niet als inspiratiebron. Ik wil die valkuil ontlopen."
Is de essentie
uiteindelijk niet om een aantal mooie liedjes te
schrijven?
"Ik ben niet alleen zanger van The
Scene, ik ben ook liedjesschrijver. Bij een nummer stel
ik mij dan ook de vraag of ik een evergreen heb
geschreven. En we hebben er toch al een stuk of zes. Dat
is ons doel eigenlijk: een aantal tijdloze songs maken!"
«
[Media]
|