FESTIVALKRANT LOKERSE FEESTEN
1998
Veel woorden
gaan wij aan The Scene niet vuil maken: zij zijn nog
steeds één van Nederlands beste rockbands. Zij hebben
een gigantische lading keigoede songs waarmee ze onder
meer op Torhout/Werchter mochten komen. Zanger Thé Lau
heeft ook een nauwe band met Vlaanderen, want vrij vaak
kan je de man hier tegenkomen in Brussel op een party of
een concert.
Vanwaar die
liefde voor Brussel?
Thé Lau: "Ik kom hier graag, hier en
in Leuven, dat zijn mijn favoriete plaatsen. Leuven is
zowat onze bakermat in België; wij hebben onze eerste
optredens daar gedaan, voor studenten. Brussel is echt
het buitenland, hè. Vlaanderen heeft nog zoiets als half
buitenland, zoals Nederland dat vermoedelijk ook voor
Vlamingen is. Brussel heeft net dat exotische stapje
extra waardoor je in vakantiestemming geraakt. Je gaat
bij voorbeeld een winkel in en dan moet je (slecht) Frans
spreken, omdat zij geen Nederlands verstaan. Vind ik leuk."
Is het idee
tegenwoordig 'minder is meer'? Er komen op de nieuwe CD
bijvoorbeeld duidelijk minder gitaren aan te pas?
"We hadden de neiging om altijd twee
gitaren te hebben die loeiden en het orgel moest zich
daar een weg door banen. Dat moest een keer afgelopen
zijn. Het was een beetje te veel hetzelfde en daarom
hebben we geleerd dingen rigoureus weg te halen en andere
zaken ervoor in de plaats te zetten, zoals strijkers bij
voorbeeld."
Wat is het
verschil tussen een songtekst en een gedicht?
"Vroeger beantwoordde ik de vraag of
ik een dichter was altijd met nee, maar daar kon ik niet
meer mee leven. Ik zei altijd: ik schrijf niet, ik zing.
Toen wij in Nederland begonnen (in Vlaanderen weet ik het
niet zo goed) was het erg duidelijk dat wij populair
waren omdat wij in het Nederlands zongen en niet omdat
men enig benul had dat wij ook een goede rockband waren.
Dat werkt frustrerend en belemmerend, naarmate die
teksten beter werden nam dat gevoel van belemmering
alleen maar toe. Want in plaats dat er meer applaus kwam,
leek het bijna alsof er minder applaus kwam in Nederland."
Deze typisch
Amsterdamse rockgroep begon in het Engels, maar switchte
al snel over naar het Nederlands. Hun signaalfunctie voor
groepen als Van Dik Hout is dan ook groot geweest.
"Het lijkt ook zo dat -onder andere
wij- de weg vrij gemaakt hebben voor een enorme hoos aan
artiesten die dingen zingen als 'Het Is Altijd Lente In
De Ogen Van De Tandarts-Assistente' of 'Busje Komt Zo' of
'Het Is Een Nacht'. Eerlijk gezegd begrijp ik er, wat dat
betreft, nog steeds weinig van. Ik dacht toen van: ik ben
toch al verder dan dat en mijn bijgedachte was dan ook
dat ik ging ophouden met te zeggen dat mijn teksten géén
poëzie zouden zijn. Ik kwam ook tegen dat Seth Gaaikema
aan ons de Edison uitreikte en toen citeerde hij een
stukje uit 'Mijn Straat' van 'Avenue De La Scene'. Hij
kende ons voor de rest totaal niet, maar hij zei wel:
'Dames en heren, luistert u nou even wat deze man zingt'
en toen las hij een stukje en toen zei hij: 'Dat is
Elsschot!'. Toen was ik enorm gevleid." «
[Media]
|