OOR Patrick Oxsener, 20 april 1996
Rollins, Harvey, Pumpkins... The
Scene-voorman Thé Lau weet nog donders goed wat er te
halen valt op de muzikale wereldmarkt. Maar wat weet de
peetvader van de Nederlandstalige rock eigenlijk van de
nieuwste ontwikkelingen in zijn eigen landje? Een taaie
Nederhoppoppunk-luistertest moet uitsluitsel geven.
"Ik denk dat het qua
raden nogal pijnlijk gaat worden", verontschuldigt
Thé Lau zich alvast van tevoren. Hij heeft het
Nederlandstalige gebeuren niet meer zo bijgehouden de
laatste tijd. Niet dat de 43-jarige tekstdichter/songschrijver
van The Scene zijn touch met het muzikale heden
is kwijtgeraakt, zeker niet. De achtste Scene-plaat
'Arena' laat juist horen dat de groep prima in staat is
om zich staande te houden binnen het heersende popklimaat.
De sound is nog steeds erg The Scene, Thé Lau klinkt
weer behoorlijk Thé Lau, maar de muziek op 'Arena' heeft
die extreme dynamiek meegekregen die past bij de jaren
negentig. "Ik laat me muzikaal ook graag inspireren
door internationale bands. Smashing Pumpkins
bijvoorbeeld, die nieuwe plaat is echt geweldig! En P.J.
Harvey. 'Wild En Luidruchtig' is geïnspireerd door Henry
Rollins ja, maar niet muzikaal hoor. Die enorme woede van
die man, die mes-op-de-tafel-mentaliteit, dat sprak me
enorm aan." De spanning en originaliteit die Thé
Lau in de muziek van bijvoorbeeld de Smashing Pumpkins
vindt, mist hij node bij Nederlandstalige bands. "Laten
we het zo zeggen: ik hoor niet vaak Nederlandstalige
dingen die me het zweet in de handen bezorgen." Eens
kijken of we daar verandering in kunnen brengen...
DE BENGELS - 'WAT
ZE ZEGT IS WAAR'
Zodra de band invalt, verschijnt een flauwe
glimlach op zijn gezicht. "Kijk, dit bedoel ik nou.
Dat loopje van die gitarist, dat kan helemaal niet meer
tegenwoordig! Ik heb geen idee wat dit is. Bengels? Wel
een beetje doorsnee. Ik zou dit bijna Schlager
noemen. Een lied hoort voor mij te klinken alsof alle
instrumenten de zanger volgen. Hier hobbelt de zanger
achter het deuntje aan. Weet je, dit is echt zo'n groep
waarvan ik me afvraag wat ze in de auto draaien op weg
naar een concert. Ik denk Radio 3."
NEUK - 'VOLWASSEN'
"Dit vind ik nou wel leuk! Misschien juist
omdat het haaks staat op wat ik zelf doe. (zingt na in
plat Amsterdams:) Rrrot op! Hahaha. Wat is dit?
Neuk? Jaja, recht voor zijn raap. Zelf zou ik dat niet
kunnen, dat directe. Zit niet in me, goed opgevoed hè.
'Varken Met Succes' op de nieuwe plaat klinkt voor mijn
doen best agressief, maar dat nummer is eigenlijk meer
hilarisch bedoeld. In 'Junkie Met Talent' (over Kurt
Cobain) kan ik mijn agressie beter kwijt. ...Hè, is het
nummer al afgelopen? Lekker kort, hou ik wel van. (als
het geweld weer losbarst:) ...Oh, nou ja, mooie break dan.
Verrassend. Dit soort bands vind ik voornamelijk heel
charmant. Door die eendimensionale, aardse benadering van
muziek. Kijk, als je je band Neuk noemt, weet je
eigenlijk bij voorbaat al dat je nooit succes zult hebben.
Toen we de plaat opnamen in de 'Arena', hing er een
aankondiging voor een concert van de groep Mojo Nixon
& The Toad Liquors. Ik had sterk de neiging om daar
naartoe te gaan, maar ik heb het uiteindelijk maar niet
gedaan. Een groep met zo'n fantastische naam, daarvan kan
de muziek alleen maar tegenvallen. Dat is ook een soort
wet in het bandjeswezen, de beste bands hebben de
slechtste namen. The Scene is ook een hele slechte naam."
OSDORP POSSE - 'ZO
SIMPEL'
Hij blijft lang en aandachtig luisteren. "Is
dit de Osdorp Posse? Ik ken ze eigenlijk alleen van een
interview dat ik een keer op televisie heb gezien met die
zanger. Hoe heet-ie, Def P. Vond ik heel innemend. Goh,
wat rapt die jongen snel zeg! Ja, dit vind ik te gek.
Hiphop spreekt me op zich niet zo aan, maar dit kan ik
tenminste volgen. Het klinkt als een fotocollage, fraai
knip- en plakwerk waar iets overheen getekend is. Of zo."
Def P. is zo'n
beetje de spreekbuis van zijn generatie. Ben jij dat ook
voor de jouwe?
"Nee, ik spreek alleen voor mezelf.
Als je een spreekbuis voor een groep mensen wil zijn, heb
je lef nodig. Dat heb ik niet, ik heb charisma, haha."
PETER DE KONING -
'HET IS ALTIJD LENTE IN DE OGEN VAN DE
TANDARTSASSISTENTE'
"Jajaja, ik heb dit weleens gehoord. Dit
vind ik dus helemaal niets. De band rammelt aan alle
kanten, dat hoor je meteen. Nee, dit is een kant van de
Nederlandstalige popmuziek die ik verafschuw. Te hoerig,
te welwillend, te slap. Met die Guus Meeuwis heb ik dat
ook. Ik hoor geen enkele toewijding. Ik bemerk meer een
instelling van 'als we een liedje maken, komt-ie
misschien wel in de Top 40'. Ik kom ook erg vaak bij de
tandarts de laatste tijd. Dus een lentegevoel krijg ik al
helemaal niet van de ogen van de tandartsassistente.
Spoel maar door."
DE HEIDEROOSJES -
'GOEDE TIJDEN, SLECHTE TIJDEN'
"Is dit Barbypop, of Eindeloos? Oh ja, de
Heideroosjes, leuke naam. Vind ik wel aardig, maar niet
zo goed als de Posse. Ik vind het wel mooi dat deze groep
zowel Engelse als Nederlandse teksten heeft. Voor ons
bleek dat vroeger een onoverkomelijke barrière. Je zong
of in het Nederlands, of in het Engels, allebei was
verkeerd. En als je Nederlandstalige nummers schreef en
Engelse vertalingen maakte voor de internationale markt,
dan was dat 'verraad aan de Nederlandse taal'. Dat is nu
gelukkig allemaal veranderd."
Waarom heb jij
uiteindelijk voor Nederlandse teksten gekozen?
"Elke Nederlander denkt dat-ie
vloeiend Engels spreekt, maar dat doet niemand dus. Laat
staan dat hier iemand goed in het Engels kan schrijven.
Voor mij is in het Engels schrijven echt ondenkbaar
geworden. Zelfs een simpel briefje vind ik al moeilijk.
Met Nederlands kan ik veel meer kanten op."
Tegenwoordig
moet Nederlandstalige muziek vooral melig zijn, zo lijkt
het. Meeuwis, Höllenboer, dit nummer...
"Ik heb daar eigenlijk niet zo over
nagedacht, maar je hebt wel gelijk. Kijk, een nummer mag
best grappig zijn, maar meligheid heeft uiteindelijk geen
waarde. Op de middelbare school las ik 'Adriaan &
Olivier' van Leonard Huizinga. Die boekjes zaten vol
dwaze, studentikoze humor. Huizinga leverde er ook altijd
commentaar bij en het viel me op dat hij elk boekje
bitterder begon te klinken. Hij had succes, maar wilde
vooral serieus worden genomen en dat was niet het geval.
Wat dat betreft won Vestdijk. Snap je?"
VALS LICHT -
'ALLES WAT IK VOEL'
Na een tijdje haalt hij vragend zijn schouders
op. "Wel moeilijk wat je allemaal vraagt hoor. Het
is eigenlijk tegen mijn principes om te oordelen over
dingen die ik voor het eerst hoor. Maar goed, wie zijn
dit? Zitten ze bij ons boekingsbureau? Sorry, ik heb geen
idee. Vals Licht, nooit van gehoord. Ja, ik vond het een
slechte film. (Luistert aandachtig verder). Aan
de teksten hoor je dat deze zanger nadenkt. En er staat
ook echt een band. Dat gebeurt niet vaak.
Nederlandstalige bands denken vaak: zo, de tekst is klaar
dus het liedje ook. Maar hier hoor ik een soort oorlog
tussen muziek en tekst die uiteindelijk vrij onbeslist
blijft. Dat is een pré voor de tekst, want de muziek is
al behoorlijk heftig. Vind je dat die jongen zoals ik
zingt? Het is niet te hopen voor hem, want ik heb toch
echt niet gekozen voor dit stemgeluid. Het laatste jaar
heb ik pas gemerkt dat ik ook mooi kan zingen.
Maar dan moet ik een octaaf lager en dan kom ik niet meer
boven de muziek uit."
DE PARELS EN DE
FUNKY REDDINGSBRIGADE - 'BROODJES VIS'
"Een soort bossanova of zo." Thé gaat
er eens goed voor zitten, zo lijkt het. Maar zodra de
eerste regel ('soms heb ik zin in een broodje vis')
voorbij is, vloeit alle aandacht direct weg.
Hoofdschuddend: "Hadden we het net niet over
meligheid? Trouwens, als ze dit funk noemen, dan hoop ik
voor ze dat deze cassettekopie slecht is. Want als ik
hierachter Sly Stone zou draaien, dan zou het verschil
behoorlijk pijnlijk zijn. Ik heb ondertussen al zo'n zes
generaties drummers ingestampt dat ze geen funk moeten
gaan spelen, want dat kunnen ze niet. We leven hier in
een klompendanscultuur. Rock kunnen we nog net hebben,
maar funk? Nee. Doe maar weg."
VAN DIK HOUT -
'HET LICHT'
Voor het eerst knikt hij het hoofd voorzichtig
mee op de maat. Als de zang begint: "Van Dik Hout...
Nu snap ik waarom ze zo'n succes hebben. In de popmuziek
gaat het er meestal om dat je het juiste kruidenmengsel
tussen heavy en poppy weet te vinden. Nirvana kon dat,
Oasis kan dat en zij hebben dat ook wel. Ik vind dat ze
snel geleerd hebben, absoluut. Ik hoor hier niets van De
Dijk in of van ons. Hoewel dit, van alles wat ik tot nu
toe gehoord heb, het dichtst bij mijn invalshoek ligt.
Het klinkt heel romantisch, dat heeft mijn werk ook. Ik
vind mezelf wel een dichter, ja."
RAGGENDE MANNE -
'POEP IN JE HOOFD'
"Jaja, Raggende Manne. Ik moet eerlijk
zeggen, ik heb ze wel eens beter gehoord. Optredens zijn
altijd wel leuk. Vroeger konden ze echt beuken alsof hun
leven ervan afhing. Dit vind ik eigenlijk alweer een
beetje te gepolijst. Het klinkt mij meer als hardrock in
de oren dan punk, wat je eigenlijk verwacht."
Wat denk je,
is dit de toekomst van de Nederlandstalige rock?
"Dat weet ik pas het komende half jaar.
Wij hebben nu een plaat uit; als die zou smoren in het
idee, dat dit is wat de mensen leuk vinden, dan wordt het
tijd om mijn levensvisie eens aan te passen."
En doe je dat
dan ook?
"Nee."
MARCO BORSATO -
'IK LEEF NIET MEER VOOR JOU'
"Grappig dat je dit draait. Ik wilde net
vragen waarom je geen Marco Borsato bij je had. Hij heeft
namelijk wel iets in zich dat ik goed vind. Schlager,
dat wel, maar hij klinkt ook wel weer oprecht. En dat is
grappig, want die naam 'Marco Borsato' doet vermoeden dat
het echt allemaal van A tot Z fake is. Net als 'The
Scene' eigenlijk, haha. Maar in het café om de hoek waar
ik vaak kom, wordt-ie regelmatig gedraaid. Dan hoor je
dat er goede dingen bijzitten. Dit nummer vind ik
trouwens verschrikkelijk. Dat ritme haat ik!"
Na afloop maakt Thé Lau
niet echt de indruk dat hij de nieuwe Scene heeft gehoord.
Het vermoeden wordt bevestigd, maar, vind hij, "Ik
moet zeggen dat er een hoop gebeurd is de laatste tijd.
Muzikaal is het allemaal een stuk breder geworden. Aan de
andere kant heb ik geen moment het idee gehad dat we er
binnenkort zware concurrentie bij krijgen. Ik had graag
gehad dat er iets bij zat, waarvan ik echt het zweet in
mijn handen zou krijgen. Maar hier, moet je mijn handpalm
voelen..." Kurkdroog. «
[Media]
|