DE STELLINGEN
TEEK Johan Copermans, juli 1998 Aan de hand van tien zorgvuldig uitgekozen, op maat gesneden aforismen peilen we samen met onze gast naar de geldigheid, de houdbaarheid van gestelde 'waarheden'. Deze maand is het de beurt aan Thé Lau van The Scene die naar aanleiding van zijn nieuwste CD nu toert. Leerdam. Zijn kazen, zijn kerk en zijn dorpsplein, en zijn pizzeria. Een pizzeria waar wij Nederlands meest Bourgondische zanger Thé Lau confronteren met De Stellingen, temidden van escalope, lamsribbetjes, spaghetti en rode wijn. "Wie van u tweeën is de wijnkenner?", vraagt de ober. "Ik", zegt Thé Lau, "maar pas de ochtend nadien." 'Als je op een dag vaststelt dat je niets meer te vertellen hebt, moet je je bek houden ook' (Jacques Brel). "Daar is geen speld tussen te krijgen. Het moeilijke is: constateren dat je niets meer te vertellen hebt. Mensen hebben niet de neiging dat te doen. Maar eenmaal de vaststelling gemaakt, is het niet meer zo moeilijk om je bek te houden." Heb
je dat gevoel ook gehad met The Scene? Ik denk aan de '2
Meter Sessie', jouw daaropvolgende akoestische
solotournee en de nadrukkelijk aanwezige
strijkersarrangementen op de nieuwe CD 'Marlene'. De
stelling is afkomstig van misschien wel je meest
favoriete Belg. 'Horizon',
het slotnummer van de nieuwe CD, lijkt wel erg door Brel
beïnvloed, zowel in thematiek en muziek als in de manier
waarop je het nummer zingt. 'In de kunst is een moeilijke bevalling geen waarborg voor een mooi kind' (Siegfried van Praag). "In het leven ook niet. (denkt na) Een beetje een onhandige uitspraak: ze klopt wel, maar suggereert ook dat het tegendeel altijd waar is. Daar ben ik het niet mee eens. Bij mijn nummers komt het basisgegeven meestal makkelijk tot stand, om daarna erg minutieus bijgeschaafd te worden. 'Iedereen Is Van De Wereld', één van de succesvolste nummers van The Scene, was een enorm moeilijke bevalling. In vergelijking met vroeger, ten tijde van 'Rij Rij Rij', heb ik nu meer aandacht voor de tekst. En ik schrijf ook makkelijker, de angst voor een writer's block ben ik helemaal kwijt. Ik wéét nu dat er ooit altijd wel iets komt, dat er een reservoir van ideeën voorhanden is." Weet
je nog precies in welke omstandigheden 'Blauw' -
misschien wel het meest tijdloze nummer van The Scene -
ter wereld kwam? 'Liefde is zoiets als honger en dorst. Zij verliest haar betekenis door de vervulling van het verlangen' (Roger van de Velde). "In deze stelling zit volgens mij een filosofische fout. Liefde wordt hier als status quo voorgesteld, terwijl het een voortdurend veranderend iets is. Wat ik over de liefde weet, is dat het niets met verliefdheid te maken heeft. En dat, als je lang bij iemand samen bent, je de sterkste liefde voelt op de momenten dat ze er niet is. Of als ze er wel is, maar dan op een afstand, als ik ze observeer." Naast
zowat de beste tekstdichter in het huidige
Nederlandstalige rockgenre, ben je in ieder geval de
meest romantische. Je zingt rauw, hees en teder liederen
voor de misfits, je veegt de sterren uit je ogen en wilt
begraven worden tussen de joden en de slaven. De echte
romantiek van het echte leven. 'Geen man heeft ooit iets gepresteerd zonder dat een vrouw hem daartoe had gemachtigd of aangespoord' (Bob Dylan). "Volmondig mee eens. Al zou ik 'geïnspireerd' gebruiken als werkwoord. Ik ben lange tijd samen geweest met een vrouw die mij niet kon inspireren, die me zelfs eerder tegenwerkte. Toen ik m'n huidige vrouw leerde kennen, nam mijn leven een andere wending. Alle dingen begonnen plots te werken. In denk overigens dat de stelling ook opgaat als je man en vrouw van plaats verwisselt. Alhoewel, dat herroep ik. Ik denk dat mannen een even grote invloed kunnen uitoefenen op vrouwen, maar dat een hele hoop vrouwen het ook alleen kunnen." Je
dicht de vrouw in je teksten wel vaker sterke kwaliteiten
toe. 'Toen de Almachtige het resultaat van zijn schepping op de planeet aarde bekeek, ging hij zich een stuk in zijn kraag drinken in een andere melkweg' (John Huston). "Straalt teveel effectbejag uit, vind ik. Het klopt niet met mijn idee van de Almachtige. Ik geloof dat ieder zijn eigen religie heeft, waarmee hij ook in het reine moet komen. Net als met seksualiteit. Ik persoonlijk zoek de Almachtige eerder in de Oerknal, met ons als onderdelen van die Oerknal. Ik ben er wel van overtuigd dat de Almachtige ten onrechte steeds geassocieerd wordt met de begrippen goed en kwaad. Hij is te almachtig om zich daar überhaupt mee bezig te houden. En dan heb je nog 'hij' - de Almachtige is een 'het' - die geen kraag heeft en boven om het even welke melkweg staat. Ik ben ervan overtuigd dat God bestaat, maar dan als een onzijdig mysterie." 'De gemiddelde Hollander begrijpt evenveel van België als een blinde van Rubens' (Benno Barnard). "Ja. En omgekeerd. Wat mij de kennismaking met België heeft bijgebracht: als men iets beter leert kennen, wordt het complexer. Cliché's? Die waren al bij mijn derde bezoek verdwenen. Maar ik begrijp ze ten dele wel. Het punt is het volgende: in de middelbare school had ik meteen het stigma van iemand die vrij dom was. En ik dacht: waarom vind ik jullie veel dommer? Jullie dénken alleen sneller, maar met mijn trage manier van denken kom ik verder dan jullie. Dat was een frustrerend probleem. Ik was dan ook opgelucht toen ik las dat Einstein bijna van school gestuurd was wegens achterlijkheid (lacht). In Nederland heerst inderdaad dat cliché van de domme Belg, dat nog gevoed wordt door de problemen met Dutroux en de magistratuur. De Nederlander vergeet daarbij wel even comfortabel dat wij hier nog niet zo lang geleden de IRT-affaire hadden, waar een incompetentie van het politie- en justitieapparaat naar boven kwam die niet moest onderdoen voor die van België." "Je zou deze uitspraak moeten vervangen door: de gemiddelde Nederlander - want tegen de term Hollander teken ik verzet aan - heeft een even grote balk in de ogen als de gemiddelde Vlaming of Belg. Als men het in Vlaanderen bijvoorbeeld over een Nederlander en zijn grote bek heeft, sta ik altijd in stilte te denken: jullie hebben het over de katholieke Nederlander, niet over een Calvinistische Nederlander zoals ik. Alhoewel ik het strikte aspect in het Calvinisme, dat van de Rechtvaardige Rechters, dan weer niet deel. Ik voel me op dat vlak meer verbonden met van die bourgondische, Roomse figuren die maar wat aanrommelen. In de omgang met Vlamingen heb ik geleerd dat er vele erg lange tenen hebben, zich snel aangevallen voelen. Maar aan de andere kant: het Bourgondische dat ik bij hen aantref, daar kan ik me naadloos bij aansluiten. Ik ben in Amsterdam nog nooit zo uit de bol gegaan als in bepaalde cafés in Leuven, of... tot in Olen toe, tot vijf, zes uur 's morgens." 'Politiek: spel voor oude mannetjes die tegenover elkaar zitten en praten tot ze beginnen te hoesten' (Frank Zappa). "Misschien moet het zijn: een spel voor oude mannen met kleine piemeltjes. Het enige waar ze van kunnen genieten, is inderdaad van het spel. Maar ik heb geen minachting voor mensen als Kok of Dehaene. Dat zijn geen oude hoestende mannetjes." De
PvdA heeft je gevraagd een nieuw partijlied voor hen te
schrijven. Je inzending 'Rode Aarde' werd geweigerd, maar
staat wel op de nieuwe CD van The Scene. Waarom ben je op
het verzoek van de PvdA ingegaan? 'Je begint oud te worden als je enigszins knorrig meent, dat de dagbladen en tijdschriften worden volgeschreven door onwetende snotneuzen' (Simon Carmiggelt). "Ik moet je eerlijk zeggen: dan was ik al op mijn 25ste oud en knorrig. Terwijl ik nu eerder geneigd ben om naar de naam te kijken die onder een artikel staat. De enige journalist wiens plaats ik zou kunnen innemen in de Volkskrant is de journalist die over tennis schrijft. Ben ik dol op. Maar de rest zou ik niet kunnen, dus die stelling kan ik niet bijtreden. Ik heb wel een hekel aan columnisten, die in veelgelezen kranten een platform krijgen om daar iets neer te pennen dat overduidelijk een vlot schnabbeltje is waar nul komma nul denkwerk inzit. De pure macht van het platform verschaft dergelijke artikels iets zeer aanmatigends. Zoveel columns, waarin zo weinig beweerd wordt. Ook calvinistisch ja, dat quasi-chique en door de goegemeente gelimiteerde gemopper, met een ondertoon van intellectualisme dat er helemaal niet inzit. Ze zijn allemaal ontzettend belezen maar ze weten niets. Ik heb meer respect voor iemand die acht jaar het politieke tumult in een solide baan kan houden, dan voor iemand wiens dagelijkse baan er alleen in bestaat overal tegen te schelden." Het
is een uitspraak van Carmiggelt. 'Het leven is een boterham met poep en elke dag een nieuwe beet' (Joe Schmidt). "Een boterham met poep suggereert alsof je iets aangedaan wordt, alsof je gestraft wordt met het bestaan. Dat geloof ik niet. Alles wat je aangereikt wordt, is niet per definitie slecht. Mensen lijden het sterkst onder hun eigen beperkingen. Terwijl je daarin een keuze hebt. Wat niet wil zeggen dat je die keuze kan maken, of alleszins niet elke dag. Ook hier is er geen status quo. Ik vind het een minderwaardige stelling." Het
is ook een cynische stelling, terwijl ik in jou helemaal
geen cynicus zie. [Media] |