DE TWEEDE JEUGD VAN THE SCENE
FRET Tiemen Koopman, 1998 "De afgelopen jaren waren we een soort showband geworden. We luisterden absoluut niet meer kritisch naar onszelf." Aan het woord is Thé Lau, zanger, gitarist en componist van The Scene. Een solotournee in het theater en de muzikale samenwerking met de nieuwe toetsenist Dante Oei deden hem de oren openen. De muziek moest simpelweg beter en subtieler worden. Lau ging zelfs op zangles om het goede voorbeeld te geven. Het resultaat is 'Marlene', een romantisch album waarop violen de boventoon voeren. In huize Lau krijgen we een voorproefje van het nieuwe album. En inderdaad klinkt The Scene als herboren. Lau zingt beter dan ooit, een ware crooner in de traditie van Tom Waits. De muziek valt op door een frisse aanpak. Er wordt volop gebruik gemaakt van drumloops, samples en originele strijkersarrangementen, zonder de bekende Scene-sound geweld aan te doen. Na het uitbrengen van hun laatste album 'Arena' in 1996 ("een stuurloos project", meent Lau nu) leek The Scene een stille dood te sterven, maar met 'Marlene' laat de groep horen dat zij nog springlevend is. Bijna twintig jaar na de oprichting geeft Lau te kennen dat als het aan hem ligt het Nederlandse en het Vlaamse publiek nog lang niet van The Scene af is. "Ik vind dat Nederlandse bands te snel uit elkaar gaan", zegt hij in zijn Amsterdamse stamcafé in het westelijk havengebied. "Al moet ik toegeven dat ik op een gegeven moment wel even met dat idee heb rondgelopen. Het succes liep duidelijk terug. We speelden voornamelijk nog in feesttenten met de kermis ernaast. Om de housemuziek van de schiettent te overstemmen, gingen we steeds harder spelen. Ik hoorde absoluut niet meer wat ik deed. Toen ik met die solotournee langs de theaters trok, hoorde ik mezelf voor het eerst weer zingen. Belachelijk natuurlijk. Sommige nummers waren mooier dan als ik ze met de band speelde. Dat moet natuurlijk andersom zijn." CHAGRIJN Rust die blijkbaar ontbrak toen Otto Cooymans nog de toetsenpartijen voor zijn rekening nam. Lau en Cooymans bleken muzikaal niet meer op één lijn te zitten en laatstgenoemde moest het veld ruimen. "Erg onrechtvaardig", zegt Lau nu. "Achteraf gezien had Otto al veel eerder door dat het met The Scene de verkeerde kant op ging. In een band zijn de drummer en de bassist de mensen die het hardst moeten werken en Otto was altijd een plaag voor de ritmesectie. Hij was nog niet uit de band of ik ging hetzelfde doen." Toch heeft Lau geen spijt van de bezettingswisseling. "Met Otto ging het niet meer. Ik dwong hem om dingen te spelen die hij niet wilde." ZANGLES Iets wat Lau sinds enige tijd zelf ook doet. "Tijdens de optredens in het theater hoorde ik mezelf zingen en kwam ik tot de conclusie dat ik geen geweldige zanger ben. Beter laat dan nooit, dacht ik." Ook drummer Jeroen Booy vond dat hij nog wel wat kon leren en ging eveneens op les. "Mede door Dante nam iedereen de muziek plotseling een stuk serieuzer. je merkte dat bijvoorbeeld bij de Marlboro Flashback-tour; iedereen ging zijn partijen noot voor noot uitzoeken. Wij zijn altijd beschouwd als één van de beste livebands van Nederland, maar zelf had ik dat gevoel al tijden niet meer. Nu weer wel. In 1991 hebben we op Torhout/Werchter gespeeld en toen konden we ons met vrijwel alle andere acts meten. Dat zou nu weer moeten gebeuren. Ik zou daar nu zo weer durven spelen, zelfs als hoofdact." AGRESSIEF [Media] |