HET NIEUWSBLAD (B) April 1996
Zes jaar duurt
de liefdesrelatie tussen Vlaanderen en The Scene nu al.
Zes jaar waarin de vijf Nederlanders alomtegenwoordig
waren op de festivalpodia, gouden platen kregen en hits
aan de lopende band scoorden. Boven de Moerdijk deden ze
er iets langer over, maar uiteindelijk drukten ze The
Scene ook daar massaal aan de borst. Zanger Thé Lau:
"Heel leuk, al die aandacht, maar voor je het weet
sluipen er zowel bij groep als bij publiek gevoelens van
sleur, gewenning en voorspelbaarheid naar binnen. En die
zijn dodelijk voor een rockgroep." Dus deed The
Scene op de nieuwe CD 'Arena' waar heel wat bands van
dromen, maar alleen de echt groten in slagen: zichzelf
heruitvinden zonder het eigen gezicht te verliezen.
Thé Lau: "Elke
nieuwe CD kost me wel een paar slapeloze nachten. Maar
tijdens de opnamen van 'Arena' heb ik wel heel veel
liggen woelen en zweten in mijn bed. Ik was meer dan bij
de vorige CD's ongerust over de goede afloop. We hadden
op voorhand afgesproken dat we voor een nieuwe aanpak
zouden kiezen. Maar ik merkte bij andere bands dat ze in
dat soort situaties dikwijls in krampachtigheid vervallen
en daardoor heel geforceerde, onnatuurlijke muziek gaan
maken. Die fout moesten wij absoluut vermijden. Aan de
kern van ons geluid hebben we niet geraakt. The Scene zal
altijd The Scene blijven. Maar het begon wel almaar
leuker en uitdagender te worden om steeds wildere
experimenten met onze sound uit te voeren. Zo raakte ik
in de loop van de opnamen gefascineerd door wat je
allemaal kan doen met die computers die in een
geluidsstudio staan. Het is tegenwoordig perfect mogelijk
om platen te maken zoals je films opneemt: je kan
probleemloos songs verknippen en op een ander manier weer
in elkaar steken. Wild en luidruchtig is daar een
voorbeeld van: we plakten daarvoor twee liedjes aan
elkaar: het harde gedeelte van het ene en het zachte van
het andere. Ook tekstueel begeef ik me op 'Arena' op een
paar onbetreden paden. Natuurlijk zit er nog altijd heel
veel van mezelf in alles wat ik zing, maar ik heb deze
keer wat meer dan vroeger mijn blik op de wijde wereld
gericht. Ik schreef zelf voor het eerst een liedje op
basis van een krantenstukje: 'Bruid'. Het was een
interview met een kamikazepiloot. Net voor hij zijn
vliegtuig instapte, vroeg men hem of hij het nu niet erg
vond dat hij zijn lief nooit meer zou zien. Maar hij
antwoordde: 'Helemaal niet, de dood is mijn bruid'. Nou,
toen ik dat gelezen had, moést ik daarover schrijven."
COBAIN
Eén van de mooiste teksten op
'Arena' is die van 'Junkie Met Talent', jouw ode aan Kurt
Cobain. Wat voelde je toen hij stierf?
"Zijn dood deed me denken aan iets wat
mijn vader ooit tegen me zei over mijn job. Hij zei:
'Jouw werk hoort eigenlijk te zijn: heel hoog op het
slappe koord dansen, zonder vangnet'. Wel, Cobain heeft
dat gedaan en is er op een vreselijke manier afgedonderd.
Hij was onbetwistbaar een leidersfiguur. Net zoals Lennon
en Jim Morrison dat ook waren. Nirvana stak met kop en
schouders boven de rest van het gitaarlegioen uit. Maar
net daarom werd hij ook dikwijls vervloekt. Laten we
eerlijk zijn: na zijn dood werd hij plots door iedereen
heilig verklaard, maar toen hij nog leefde, waren er veel
mensen die jaloers op hem waren, die hem zijn succes
misgunden. Maar dan zie je toch weer dat het cliché waar
is: de mensen die je het hardst verwenst, mis je het
meest als ze er niet meer zijn. Dit klinkt misschien
raar, maar soms gebeuren er dingen in mijn leven die me
aan hem doen denken. Een tijdje geleden woonde ik nog in
een niet echt leuke buurt van Amsterdam. Op een dag
hoorde ik plots een enorm kabaal. Ik rende het balkon op
en zag dat mijn buurman, een onopvallende, saaie man die
je nooit hoorde of zag, van op de derde verdieping zijn
hele huisraad door de glazen puntdaken onderaan het
flatgebouw kieperde. Hij ging totaal door het lint. Toen
zijn flat helemaal leeg was, ging hij stomdronken, met
een fles whisky in de hand, op het balkon staan en
dreigde te springen. En plots, tot mijn grote ontzetting,
begonnen van op de andere balkons spreekkoren aan te
rollen. Zo van: 'Spring dan, lafaard. Je durft niet'. Hij
heeft het gelukkig niet gedaan. Dat was Cobain ook, hè:
iemand die er onderdoor ging, terwijl de rest van de
wereld er stond op te kijken. Het beeld van mijn buurman
is dan ook in 'Junkie Met Talent' geslopen."
Jouw vader
inspireert je blijkbaar wel meer. Op 'Arena' gaat één
liedje vrij expliciet over hem. Het heet 'Wild En
Luidruchtig', maar het belangrijkste zinnetje in dat
nummer lijkt me 'Ik ben nu groot, maar jouw zwijgen houdt
mij nog steeds recht'.
"Klopt. Mijn vader kan enorm goed
praten. Hij houdt zonder moeite een heel café drie uur
in de ban. Maar toch heb ik vooral die dingen van hem
onthouden waar hij over zweeg. Zo sprak hij nooit over de
Tweede Wereldoorlog. Vreemd, want zijn vrienden deden
niets anders dan praten over hun daden tijdens de oorlog.
Een paar jaar geleden las ik plots in een krant dat hij
een verzetskruis had gekregen. Ik was eventjes van de
kaart. Dat is de kracht van zijn zwijgen. Ik ben ervan
overtuigd dat in de opvoeding de belangrijkste informatie
niet wordt doorgegeven via regels of wijze raad. Maar wel
via dingen waar een vader zich niet eens van bewust is:
bepaalde gebaren, de manier waarop hij loopt én de
thema's waar hij liever niet over praat. Dat is een
theorietje over vaders en zonen dat al lang in mijn hoofd
zit. En ik ben onlangs ook vader geworden, dan filosofeer
je natuurlijk al wat meer over die dingen."
Je hebt
onlangs gezegd dat humor in de rock' n' roll niet cool
meer schijnt te zijn. Wat bedoelde je precies?
"Ik zie in Amsterdam steeds meer bands
ten onder gaan aan een totaal gebrek aan humor. Het
begint met de muziek te ernstig nemen en eindigt met geen
grapjes meer durven maken op café uit vrees uit je rol
te vallen. The Fatal Flowers waren daarvan het meest
bekende voorbeeld. Trouwens, je hoeft maar MTV aan te
zetten en naar al die superstrakke tronies te kijken, en
je begrijpt wat ik bedoel."
The Scene
maakte tot nu anders ook geen platen waar je lekker mee
kan bulderen. Maar op 'Arena' staan wél een paar
grappige songs. In 'Varken Met Succes' bijvoorbeeld, zet
je op een venijnige, maar hilarische manier één of
andere Hollandse quizmaster in zijn hemd.
"Mijn hart sprong echt op, toen dat
lied af was. Eindelijk een song waar iedereen de grap van
zou inzien. We hebben altijd humor in onze muziek gehad,
vind ik, maar de schorre, donkere klank van mijn stem
heeft een beetje de neiging om die te verdoezelen. En
soms blijken er gewoon taalproblemen te zijn. Zo is
'Blauw' niet het doodserieuze statement over Mannen en
Vrouwen dat jullie Vlamingen er in zien. Het was bedoeld
als een grappige song over dronken zijn. Blauw is
namelijk Noord-Nederlands jargon voor dronkenschap.
Schrijf het dus maar op: vanaf nu wil ik Vlamingen in een
deuk zien liggen als we dat nummer spelen (lacht)."
«
[Media]
|