HET NIEUWSBLAD (B) Dominique Trachet, oktober 1993
De jongste CD 'Avenue De La Scene' van The
Scene biedt geen revolutionaire nieuwigheden. Toch is
voorman Thé Lau er weer in geslaagd boeiende en soms
onverkende schrijfpaden op te gaan. "'Avenue De La
Scene' vreet aan je", zegt Lau. "Daardoor wéét
ik dat het een goed Scene-album is." The Scene is
een Nederlandse groep die in Vlaanderen werd ontdekt en
pas achteraf erkenning kreeg in eigen land. De grote
doorbraak kwam er met de hit 'Blauw', die The Scene een
ticket voor Torhout en Werchter opleverde. De groep
bestendigde het succes van 'Blauw' en de gelijknamige CD
met het derde album 'Open'. Dat Thé Lau een
uitzonderlijk songschrijver is, staat buiten kijf. Iemand
die met beklemmende songs als 'Het Werk Van God', 'Rauw,
Hees, Teder' of 'Blauw' evenveel klassiekers op zijn naam
heeft staan, verdient succes. Thé Lau bewijst dit
opnieuw met 'Avenue De La Scene', het laatste werkstuk
van The Scene. Muzikaal beweegt de groep zich in een
vertrouwd landschap, inhoudelijk en stilistisch verkende
Thé Lau andere wegen.
TRILOGIE
De eerste CD's 'Rij Rij Rij',
'Blauw' en 'Open' vormen een trilogie. Met 'Avenue De La
Scene' heb je blijkbaar een nieuw hoofdstuk van het Thé
Lau-boek aangesneden.
Thé Lau: "Je bent de eerste die het
zo formuleert, maar het klopt. Met 'Open' heb ik een
boekdeel dichtgeslagen. Na die CD wisten we ook niet
welke richting het uit moest. Het leek mij nog te vroeg
om iets totaal anders te doen en echt te experimenteren.
Eerst wilden we een CD maken met live-registraties,
opnamen van repetities en akoestische songs, maar dat
werkte niet. Dus kozen we voor een traditionele studio-CD.
In het begin vroegen we ons af of hij niet te somber is,
wat waarschijnlijk aan de tijdsgeest ligt. Je hebt een
kater na elke CD, maar 'Avenue De La Scene' heeft echt
aan me gevreten. Het is een album dat hoe dan ook aan je
gaat knagen en alleen al dáárdoor weet ik dat het goed
is. Als je iets lulligs in elkaar flanst, kan dat nooit
zo'n effect hebben."
De teksten
zijn alleszins koeler en realistischer. Een song als
'Beschaving' over racisme en godsdienstwaanzin, zie ik
niet op één van de vorige CD's staan.
"Dat klopt. Ik zou het niet gedurfd
hebben, want het gaat over dingen waarbij je verdomd snel
in gemeenplaatsen trapt. In vind trouwens dat muziek en
politiek niet samengaan. 'Beschaving' is meer een liedje
over menswaardigheid dan een politieke song. Neem nu
racisme. Dat kruipt onder je huid, dat kleeft aan je,
zeker als je in een stad woont met al die
rassentegenstellingen. De beelden van de coup in Rusland
raakten me minder diep dan die onderhuidse raciale
paranoia. Of zo'n skinhead die met een domme blik de
grootste onzin mag verkopen. En dom is een woord dat ik
echt niet snel in de mond neem."
De eerste
inspiratiebron blijft het ritme.
"Ja, ik begin elk liedje vanuit een
bepaald ritme. Een nummer als 'Blauw' schreef ik thuis op
m'n akoestische gitaar. De songs op 'Avenue De La Scene'
hebben we met de hele groep vanuit het ritme opgebouwd.
Daarna werken we een paar riffs uit tot een compositie
die ook de inhoud van het nummer bepaalt. Tegenover de
rijkdom van klassieke muziek, houdt vooral ritme rock 'n'
roll overeind."
En de sobere
melodieën, zoals in het sublieme openingsnummer 'Feest'.
"Nou, bedankt. Ik weet wat je bedoelt,
maar ik luister tegenwoordig meer naar klassieke muziek.
Als je een pianoconcert van Mozart tien keer moet
beluisteren om de structuur te begrijpen, heb je wel
vragen over de artistieke waarde van wat je aan het doen
bent. Maar goed, ik hou ook het meest van sobere muziek.
Alleen mag je niet overdrijven. Het effect van te simpele
muziek is na één beluistering uitgewerkt."
In 'Recht Van
Bestaan' vraag je je af of een liefdeloos leven wel recht
heeft op bestaan?
"In het nummer laat ik die vraag open,
maar zelf ben ik geneigd daar 'neen' op te antwoorden. Ik
heb het niet alleen over de liefde tussen man en vrouw,
maar ook over liefde voor alles wat je doet, voor het
leven zelf. Heeft iemand die alle dagen in dezelfde
monotone tredmolen stapt, die nooit ergens over nadenkt
en nooit iets met liéfde doet, recht van bestaan? God
die de wereld heeft geschapen zal daar wel anders over
denken. Anders had Hij die mensen in de derde ronde
steendood laten vallen."
ALCOHOL EN TRANEN
In 'Alcohol En Tranen' zing je 'een
zuiver hart kent geen sentiment'. Nog zo'n zin die
typisch is voor de nieuwe Scene.
"Ja, maar het loopt voor het zuivere
hart in de song slecht af. Het gaat over de weg naar de
hel die geplaveid is met de beste voornemens. Het is een
portret van mensen die ik ken en met wie het, hoe meer ze
hun best doen, alsmaar meer verkeerd loopt. Waarom dat zo
is, is me een raadsel. Ik denk daar niet bewust over na.
De link tussen het refrein en de coupletten van 'Alcohol
En Tranen' kwam in me op toen ik onder de douche stond en
zat meteen goed. Ik weet niet hoe ik precies schrijf,
waarschijnlijk zou het niet werken als ik het wist. Ik
heb kladboeken waarin ik schitterende ideeën neerpen die
voor de geschiedenis zeker niet verloren mogen gaan. Als
ik die boeken na een jaar doorblader, belanden ze
onveranderlijk in de papiermand."
Opvallend is
de afwezigheid van Rick de Leeuw, de zanger van Tröckener
Kecks die de vorige Scene-CD's produceerde, terwijl jij
de Kecks-albums voor je rekening nam.
"Daar zit geen smeuïge
muzikantenruzie achter. Rick heeft drie albums van ons
geproduceerd, ik vijf van de Kecks en het was tijd om met
de samenwerking te stoppen. De jongste Kecks-CD was er te
veel aan, daar was iedereen het over eens. Maar we
blijven gewoon vrienden. Rick is nog steeds zo'n beetje
een stille adviseur voor me. Ach, als een ploeg kampioen
speelt, wordt het tijd om te veranderen van coach, moet
je maar denken."
Als je
kampioen speelt mag je ook denken aan een hogere divisie.
Geen plannen over de grenzen heen?
"Niet direct. Ik haat het soort
muzikanten dat meteen naar het buitenland wil. Zo is er
een nieuwe Nederlandse groep die een eerste CD uit heeft
en het land meteen al te klein vindt. Om zoveel
aanstellerige naïviteit moet ik hartelijk lachen. Er is
toch een zekere rechtvaardigheid als zo'n groep helemaal
niet van de grond komt. In ons geval is de taal
natuurlijk ook bepalend."
Dat hoéft
niet. Ik ken Parijzenaars die onvoorwaardelijke fans zijn
van de Tröckener Kecks, toch ook een Nederlandstalige
rockgroep.
"Misschien staat ons nog het één en
ander te wachten, ja (lacht). Wist je trouwens
dat 'S.E.X.', één van onze eerste singles, een enorme
hit was in Nigeria?" «
[Media]
|