HET NIEUWSBLAD (B) Dominique Trachet, november 1994
Even sobere, als gevoelige poëzie
combineren met de gedrevenheid en de tomeloze energie van
rock 'n' roll, het is niet iedereen gegeven. Wie daar in
de Lage Landen weergaloos in slaagt is The Scene, de
Nederlandse groep rond songschrijver, gitarist en zanger
Thé Lau. De groep bewijst het nog maar eens met een
schitterend live-album dat tegelijk met een live-video
wordt uitgebracht en waarop meer dan één Scene-klassieker
is terug te vinden.
The Scene was al jaren een
hardwerkende band toen de groep na drie albums, eerst in
ons land, doorbrak met 'Blauw'. Van een subtopper groeide
de groep vooral met het hitsucces van de titeltrack uit
tot een onbetwiste topper. Een groep ook die vooral live
hoge toppen scheert en op zowat alle belangrijke
festivals wordt gevraagd. Opvolgers 'Open' en het
prachtige, maar iets te snel aan de kant geschoven
'Avenue De La Scene' bestendigden dat succes en bezorgden
de groep podiumkaartjes voor Torhout/Werchter en Parkpop.
Uit al die CD's kozen Thé Lau en de zijnen nummers voor
de nieuwe CD, een live-album dat werd opgenomen in de
Amsterdamse 'Paradiso' en - voor ons land - in Beselare
en Werchter op respectievelijk 9 april en 2 juli van dit
jaar. Nummers als 'Rigoreus', 'Zuster', 'Iedereen Is Van
De Wereld' en 'Blauw' staan zij aan zij met pareltjes als
'De Schaduw Van Het Kruis', 'Samen', 'Geef Nooit Op' en
'Soldaat'.
Meer nog dan op andere
liveplaten voel je hier hoezeer studio- en livewerk van
elkaar verschillen. Bij studio-opnamen heb je altijd het
gevoel dat het nummer primeert, dat de song de artiest
gebruikt. Bij een live-optreden liggen de kaarten
omgekeerd, daar staat de song in functie van de artiest.
"Wat dat betreft zou ik het liefst alle platen live
opnemen", zegt Thé Lau wanneer we het daar in een
Brussels café over hebben. ?"Maar dat kan
natuurlijk niet. Ik heb ooit met het idee gespeeld om
eerst drie maanden te toeren met allemaal nieuwe nummers
vooraleer ze op te nemen, maar zo werkt dat live
uiteraard niet. Niemand zou de songs immers kennen,
respons zou er nauwelijks zijn. Dus blijf je opgezadeld
zitten met de steriele omgeving die een studio hoe dan
ook blijft. Vergelijk de originele versie van 'Blauw'
maar eens met die op de live-CD; vroeger speelden we dat
klungelig, klonk dat een beetje mager en zeker niet als
de razende locomotief die de song nu is geworden. Andere
songs daarentegen zullen na verloop van tijd juist
afkalven."
Een performer
is per definitie een beetje een demagoog. Waar trek je
zelf de grens?
"Ik trek de lijn waar er gevochten
wordt of waar er gevaarlijke situaties ontstaan. Onze
regel is dat er op onze concerten geen gewonden mogen
vallen, en als pogoërs, stage- of skydivers te wild
tekeer gaan en niet van kalmeren willen weten, leg ik de
boel plat. Want bepaalde mensen vooraan bij het podium
willen dan wel keihard uit de bol gaan, maar er zijn
evengoed mensen die dicht bij het podium komen staan om
gewoon met de ogen dicht te luisteren, om geconcentreerd
en van op de eerste rij naar de band te kijken. Die
mensen moeten dat niet bekopen met een laars in de nek."
MACHTSGEVOEL
"Eén keer hebben we een gewonde gehad, een
jongen die door zijn kompanen te hard over de afrastering
van de frontstage werd gekeild, op zijn hoofd terechtkwam
en moest worden afgevoerd. Dat had ik toen te laat gezien.
Maar er zijn natuurlijk wel zangers die kicken op het
machtsgevoel. Je ziet dat met Mick Jagger in die film
over het Monterey-festival toen er tijdens dat optreden
van de Stones een jongen werd doodgestoken."
In hoeverre is
optreden een noodzakelijkheid?
"In niet geringe mate. Met The Scene
treden we drie maanden per jaar niet op; twee in de
winter en één maand in de zomer. Tegen het einde van
die zelfopgelegde rustperiodes word ik een beetje
chagrijnig, dan moet ik het podium op, want dat is
blijkbaar toch een uitlaatklep voor emoties, remmingen en
frustraties die ik op een andere manier niet kwijt kan."
Volgens
sommige artiesten dragen spanningen binnen de groep bij
tot goede prestaties op het podium.
"Nou, dat heb ik onderhand al zoveel
meegemaakt dat ik het kan missen als kiespijn. Dat
romantische beeld van hoe meer ruzie, hoe creatiever een
groep is, daar kan ik echt niet inkomen. Wij gaan op een
rustige, volwassen manier met elkaar om. Je zult ons ook
zelden die typische macho-onzin horen uitkramen die je in
andere groepen dikwijls aantreft."
VROUW
"Dat heeft te maken met de aanwezigheid van
een vrouw in de groep. Die pikt dat niet en zoals je weet
kan een vrouw je met één enkele blik duidelijk maken
dat je je aanstelt, dat je bullshit verkoopt. Van een
andere man zou je zoiets niet pikken, van een vrouw wel.
Zeker van deze vrouw. Dat Emilie indertijd bij The Scene
is gekomen is zo ongeveer het beste dat me ooit is
overkomen. Het andere uiterste is dan weer een groep
waarvan de leden té gewend zijn geraakt aan elkaar, een
groep die op het podium indommelt. Alertheid, daar komt
het op aan. Artificiële middelen komen er ook niet aan
te pas, neen. Van hasj en marihuana word je op het podium
sloom, dat spul doet je nummers van pakweg drie minuten
uitsmeren over zeven minuten. Pepmiddelen allerhande doen
je dan weer te snel gaan, tasten het ritme aan, doen een
zanger, ook al denkt hij dat hij juist zit, veel te hoog
en dus knettervals zingen. Het enige dat ik me voor een
optreden veroorloof is een flinke whisky. Als ik
volslagen nuchter het podium opwandel, riskeer ik dat ik
tijdens het optreden voortdurend aan andere dingen dan
aan het optreden en de muziek denk."
Heb je het wel
eens meegemaakt dat je je volledig laat meeslepen door de
magie van het moment?
"O ja. Het zijn zeldzame keren, maar
het gebeurt dat je jezelf volledig vergeet, dat er een
engeltje boven publiek en podium lijkt te zweven en je
emotioneel één wordt met die massa voor je. Op
Marktrock had ik dat en in Werchter de laatste keer."
Een live-album
is dikwijls een brugplaat, een afsluiter van een bepaalde
periode. Ben je al aan nieuw materiaal bezig?
"Dat afsluitend geldt wel voor mij,
maar dat is strikt persoonlijk, want niet iedereen in de
groep ziet het zo. En we repeteren en experimenteren nu
inderdaad met nieuw materiaal. Dat mocht wel eens na een
jaar onverdroten optreden. Maar het wordt toch nog een
tijdje wachten op nieuwe opnamen. We hopen dat we de fans
met dit live-album tot zolang een aardig en warm cadeau
hebben gedaan..." «
[Media]
|